DEVAM: 188-189. İki
Rekatte(n Sonra) Yanılma (Sehv Secdeleri)
حَدَّثَنَا
إِسْمَعِيلُ
بْنُ أَسَدٍ
أَخْبَرَنَا
شَبَابَةُ
حَدَّثَنَا
ابْنُ أَبِي
ذِئْبٍ عَنْ
سَعِيدِ بْنِ
أَبِي
سَعِيدٍ الْمَقْبُرِيِّ
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ
أَنَّ
النَّبِيَّ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
انْصَرَفَ
مِنْ
الرَّكْعَتَيْنِ
مِنْ صَلَاةِ
الْمَكْتُوبَةِ
فَقَالَ لَه
رَجُلٌ
أَقُصِرَتْ
الصَّلَاةُ
يَا رَسُولَ
اللَّهِ أَمْ نَسِيتَ
قَالَ كُلَّ
ذَلِكَ لَمْ
أَفْعَلْ فَقَالَ
النَّاسُ
قَدْ
فَعَلْتَ
ذَلِكَ يَا
رَسُولَ
اللَّهِ
فَرَكَعَ
رَكْعَتَيْنِ
أُخْرَيَيْنِ
ثُمَّ
انْصَرَفَ
وَلَمْ
يَسْجُدْ
سَجْدَتَيْ
السَّهْوِ
قَالَ أَبُو
دَاوُد
رَوَاهُ دَاوُدُ
بْنُ
الْحُصَيْنِ
عَنْ أَبِي
سُفْيَانَ
مَوْلَى
ابْنِ أَبِي
أَحْمَدَ
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ عَنْ
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
بِهَذِهِ
الْقِصَّةِ
قَالَ ثُمَّ
سَجَدَ
سَجْدَتَيْنِ
وَهُوَ
جَالِسٌ بَعْدَ
التَّسْلِيمِ
Sa'îd el-Makburî'nin Ebû
Hureyre (r.a.)'den rivayet ettiğine göre:
Nebi (s.a.v.) (dört
rekatlı) bir farz namazın ikinci rekatından (sonra namazdan) ayrıldı. Bir adam
kendisine:
Ya Resûlallah, namaz
kısaltıldı mı, yoksa unuttun mu? dedi. Efendimiz:
"Bunlardan hiç biri
olmadı" buyurdu. Bunun üzerine cemaat:
Bunu yaptın (namazı
eksik kıldın) ya Resûlallah! dediler.
Bu sefer Hz. Nebi diğer
iki rekâtı de kılıp (namazdan) ayrıldı ve sehv secdelerini yapmadı.
Ebû Dâvûd dedi ki: Bu
hadiseyi Dâvûd b. Husayn îbn Ebi Ahmed'in azatlısı Ebû Süfyân'dan; o da Ebû
Hureyre vasıtasıyla Resûlullah'tan rivayet etmiştir. Ebû Hureyre rivayetinde:
"Sonra selâmdan sonra oturduğu yerden iki defa secde yaptı" demiştir.
İzah:
Bu rivayetin ilk
bölümünde Hz. Nebi'in yanılmadan dolayı
secde etmediği bildirilmektedir. Bu, konuya ait Ebû Hureyre'den yapılan
rivayetlerin büyük çoğunluğuna zıttır. Ancak bu rivayetin senedinde Şebâbe b.
Sevvâr olduğu için zayıftır, diğer rivayetlere muarız olamaz.
Rivayetin sonundaki Ebû
Davud'un talikinde ise secde ettiği bildirilmektedir. Bu talik, Müslim ve
Nesâî tarafından, Kuteybe b. Saîd, Mâlik b. Enes ve Dâvûd b. el-Husayn ve Ebû
Süfyân senedi ile rivayet edilmiştir. Bu rivayetlerde Hz. Nebiin kıldırdığı
namazın ikindi namazı olduğu beyân edilmekte ve yanıldığını kendisine
hatırlatan kişinin Zülyedeyn olduğu belirtilmektedir.
Daha önceki bir hadiste
Hz. Nebiin yanıldığı namazın öğle namazı olduğu ifâde edildiği halde burada
ikindi namazı olduğu söylenmektedir. Bu ihtilâfa sebeb ya râvilerden birinin
yanlış zabtıdır, ya da olay iki defa vaki olmuştur.