DEVAM: 189-190.
Musalli Namazı Beş Rekat Kılarsa?
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
نُمَيْرٍ
حَدَّثَنَا
أَبِي
حَدَّثَنَا
الْأَعْمَشُ
عَنْ
إِبْرَاهِيمَ
عَنْ عَلْقَمَةَ
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ
بِهَذَا قَالَ
فَإِذَا
نَسِيَ
أَحَدُكُمْ
فَلْيَسْجُدْ
سَجْدَتَيْنِ
ثُمَّ
تَحَوَّلَ
فَسَجَدَ
سَجْدَتَيْنِ
قَالَ أَبُو
دَاوُد
رَوَاهُ
حُصَيْنٌ نَحْوَ
حَدِيثِ
الْأَعْمَشِ
A'meş, İbrahim'den, o
Alkame'den, Alkame de Abdullah'dan önceki (1020.) hadisi rivayet etmiş (ve şunu
ilave etmişlerdir):
Resûlullah (s.a.v.):
“Biriniz unutursa, iki
defa secde yapsın" buyurdu. Sonra dönüp iki defa secde yaptı.
Ebû Dâvûd, A'meş'in
hadisinin benzerini Husayn da rivayet etti, dedi.
İzah:
Bundan önceki rivayette
İbrahim'den sonraki râvî Mansûr olduğu halde, bu rivayette A'meş'tir.Mansûr'un
rivâyetindeki; "Biriniz tereddüt ederse doğruyu araştırsın"
cümlesinin yerine, A'meş: "Biriniz unutursa, iki kere secde yapsın"
cümlesini nakletmiştir. Mansûr'-Un rivayetinde Hz. Nebi'in önce sehv secdesini
yapıp sonra konuştuğu bildirildiği halde A'meş'in nakli Hz. Nebi'in secde
yapmadan evvel konuştuğuna delâlet eder. Ebû Dâvûd, A'meş'in sözünü takviye
için Husayn'-m rivayetine de işaret etmiştir. Hemen bundan sonra gelecek olan
İbrahim b. Suveyd'in rivayeti ise, konuşmanın secdeden sonra olduğunu gösteren
Mansûr'un rivayetine uygundur.
Görüldüğü gibi bu
konudaki hadisler muhteliftir. Bazı hadisler Hz. Peygamber'in konuşmasının
selâm vermeden evvel olduğunu gösterir. Müslim'in Esved tarikiyle Abdullah'dan ve
Nesâî'nin Ebû Bekr en-Nehşelî'den naklettikleri hadisler de bu istikâmettedir.
Mansûr ve İbrahim b.
Süveyd rivayetlerinden başka, Miisned'de ve Beyhakfnin Sünen'inde de konuşmanın
secdeden sonra olduğuna işaret eden nakiller" vardır. Beyhakî bu görüşü
tercih etmiştir.
Fakihlerin bir kısmı,
Hz. Nebiin secde etmeden evvel konuştuğuna işaret eden hadisleri görüşlerine
delil almışlar, böylece bu konuda mezhepler arasında görüş ayrılıkları ortaya
çıkmıştır. Bu görüşlere sehv secdesi babının ilk hadisi olan 1008 no Mu hadiste
işaret edilmiştir.