SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

SALAT BAHSİ

<< 407 >>

DEVAM: 5. İkindi Namazının Vakti

 

حَدَّثَنَا الْقَعْنَبِيُّ قَالَ قَرَأْتُ عَلَى مَالِكِ بْنِ أَنَسٍ عَنْ ابْنِ شِهَابٍ قَالَ عُرْوَةُ وَلَقَدْ حَدَّثَتْنِي عَائِشَةُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يُصَلِّي الْعَصْرَ وَالشَّمْسُ فِي حُجْرَتِهَا قَبْلَ أَنْ تَظْهَرَ

 

Aişe (r.anha)'nın haber verdiğine göre: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ikindiyi güneş, kendisinin odasında iken, henüz (ışığı) yükselmeden (odadan çıkıp gölge yayılmadan) kılardı.

 

 

Diğer tahric: Buhari, mevakit; Müslim, mesacid, Nesai, mevakit; İbn Mace, salat (benzeri); Tirmizî salât; Muvatta', salât

 

AÇIKLAMA:     hadisin Müslim'deki bir rivayetinde "güneş henüz yükselmeden ibaresinin yerinde, gölge odasına yayılmadan" ibaresi yer almaktadır. Bir başka rivayette ise, bizzat Hz. Aişe (r.anha)'nın ifadesiyle "güneş odamda iken..." şeklindedir.

 

İkindi namazını edada acele etmenin daha efdal olduğunu söyleyen ulema bu hadisi de delilleri arasına almakta ve "Efendimizin hanımlarının odaları dardı ve Medine'nin alçak bir yerinde idi. Bu yüzden güneş erkenden onların odalarından çıkar ve gölge yayılırdı" demektedirler. İmam Şafii, Hattabi ve Nevevi bu görüş sahiblerindendir.

 

Hanefi alimlerinden Tahavi ise, bu mütalaaya itiraz ederek bu rivayetin ikindiyi ta'cile delil olamayacağını, çünkü Hz. Aişe'nin odasının duvarlannın engin olma ihtimalinden dolayı güneşin, batacağına yakın bir zamana kadar odaya girebileceğini söyler.

 

Ancak Tahavi'nin söyledikleri oda geniş olduğu takdirde düşünülebilir. Oysa yukarıda da ifade edildiği gibi Efendimizin hanımlarının odaları dar olduğu müşahade ile sabittir. Tabiatıyla böyle odalarda da güneş ancak yüksekte iken kalır.