DEVAM: 9. Namaz
Vakitlerini Muhafaza
حَدَّثَنَا
عَمْرُو بْنُ
عَوْنٍ
أَخْبَرَنَا
خَالِدٌ عَنْ
دَاوُدَ بْنِ
أَبِي هِنْدٍ
عَنْ أَبِي
حَرْبِ بْنِ
أَبِي
الْأَسْوَدِ
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
فَضَالَةَ عَنْ
أَبِيهِ
قَالَ
عَلَّمَنِي
رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ فَكَانَ
فِيمَا
عَلَّمَنِي
وَحَافِظْ
عَلَى
الصَّلَوَاتِ
الْخَمْسِ
قَالَ قُلْتُ
إِنَّ هَذِهِ
سَاعَاتٌ لِي
فِيهَا
أَشْغَالٌ
فَمُرْنِي
بِأَمْرٍ
جَامِعٍ
إِذَا أَنَا فَعَلْتُهُ
أَجْزَأَ
عَنِّي
فَقَالَ
حَافِظْ
عَلَى
الْعَصْرَيْنِ
وَمَا
كَانَتْ مِنْ
لُغَتِنَا
فَقُلْتُ
وَمَا
الْعَصْرَانِ
فَقَالَ
صَلَاةُ قَبْلَ
طُلُوعِ
الشَّمْسِ
وَصَلَاةُ
قَبْلَ
غُرُوبِهَا
Ebu Bekr bin Umara bin
Ruveybe, babası (Umara)'dan naklen onun şöyle dediğini rivayet etmiştir:
Basralılardan bir adam Umara'ya: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den
duyduğunu bana haber ver, dedi. Umara şu karşılığı verdi: Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i şöyle buyururken işittim; "Güneş doğmadan
ve batmadan önce namaz kılan adam ateşe girmez.”
Basralı, üç defa:
"Sen onu bizzat Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den duydun
mu?" dedi. Umara her seferinde: "Evet, onu kulaklarım duydu, kalbim
hıfzetti” diyordu.
Adam: "Ben de
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i aynısını söylerken işittim"
dedi.
Diğer tahric: Müslim
salat; mesacid (Ahmed Davudoğlu nüshasında sadece; mesacid bahsinde geçer),
Nesai, salat; Ahmed b. Hanbel IV, 136, 261.
AÇIKLAMA: Hadisin Müslim'deki rivayetinde "güneş
doğmadan ve batmadan önce namaz kılarsa manasındakı cümleden sonra: "Yani
sabahı ve ikindiyi" açıklaması yer almıştır.
Müslim'deki
bu açıklamadan da anlaşılacağı üzere Hz. Peygamberin insanın cehenneme
girmesine engel olacağını haber verdiği namazlar, sabah ve ikindi namazlarıdır.
Bu ifade hiç bir zaman diğer namazların ihmalini meşru kılmaz. Çünkü uyku vakti
olan sabah ve iş vakti olan ikindi namazlarını ihmal etmeyip devam eden
kişinin, diğer namazları ihmal etmeyeceği tabiidir. Ayrıca bu iki namaza hem
gündüz hem de gece melekleri şahidlik ederler. Bu yönden de bu namazların ayrı bir değeri vardır.
Hadisteki,
"cehenneme girmez" ifadesi, "ebedi azab için oraya
girmez"şeklinde anlaşılmalıdır. Çünkü oraya girebilir veya uğrayabilir.
Bir de bu va'd ya namazlara devama teşvik bakımından söylenmiştir, ya da
kıldığı namazı kötülüklere mani olacak şekilde namaz kılanlar kastedilmiştir.
Zira Efendimizin haberine göre; kıyamet günü namazı, orucu ve zekatıyla gelip
de başkalarına sövdüğü, iftira ettiği, başkasının malını yediği veya kanını
döktüğü için elinden bu amellerinin sevabı alınıp yetişmezse hasmının günahı
yüklenerek cehenneme atılacak nice musalliler vardır.
Bazı Hükümler
1.
Özellikle sabah ve ikindi namazlarını vakitlerinde eda etmek gerekir.
2.
Diğerleri ile birlikte bu namazları muntazam bir şekilde kılanlar ebediyyen
ateşte kalmayacaklardır.
3.
Başkasının söyleyip de kendisinin de bildiği konularda gereğinde şahitlik
edilebilir.