DEVAM: 11. Namaz
Vaktinde Uyuyan Veya Namazı Unutan Kimse
حَدَّثَنَا
وَهْبُ بْنُ
بَقِيَّةَ
عَنْ خَالِدٍ
عَنْ يُونُسَ
بْنِ
عُبَيْدٍ
عَنْ الْحَسَنِ
عَنْ
عِمْرَانَ
بْنِ
حُصَيْنٍ
أَنَّ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
كَانَ فِي
مَسِيرٍ لَهُ
فَنَامُوا
عَنْ صَلَاةِ الْفَجْرِ
فَاسْتَيْقَظُوا
بِحَرِّ الشَّمْسِ
فَارْتَفَعُوا
قَلِيلًا
حَتَّى اسْتَقَلَّتْ
الشَّمْسُ
ثُمَّ أَمَرَ
مُؤَذِّنًا
فَأَذَّنَ
فَصَلَّى
رَكْعَتَيْنِ
قَبْلَ
الْفَجْرِ
ثُمَّ
أَقَامَ
ثُمَّ صَلَّى
الْفَجْرَ
İmran b. Husayn
(r.a.)'den nakledildiğine göre; "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
bir sefer esnasında o ve ashabı sabah namazı vaktinde uyuya kaldılar ve güneşin
harareti ile uyandılar. Güneş yükselinceye kadar biraz yürüdüler, sonra
Efendimiz müezzine emretti, o da ezanı okudu. Sabah namazının farzından önce
iki rekat (sünnet) kıldı, bilahare müezzine emretti o da kamet etti, Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) de sabahın farzını cemaatle birlikte) kıldı."
Diğer tahric: Müslim,
mesacid
AÇIKLAMA: Hz. Nebiin bu hadiste bahis konusu edilen
seferinin hangi sefer olduğu ihtilaflıdır. Müslim'in Ebu Hureyre'den bu kıssaya
benzer bir rivayetinde hadisenin Hayber'den dönerken olduğu, Ebu Davud'un İbn
Mes'ud'dan yaptığı rivayette (bk.
447. hadis)
Hudeybiye zamanında, İmam Malik'in Muvatta'da Zeyd b. Eslem'den Mürsel olarak
yaptığı rivayette Mekke yolunda, Abdurrezzak'ın Musannef’de Ata b. Ye-sar'dan
yaptığı nakilde, Tebuk yolunda ve yine Ebu Davud'un başka bir rivayetinde de
Ceyşü'i-Umera (Mute veya Hayber) seferinde olduğu ifade edilmektedir. Ancak bu
hadisenin Ebu Davud'da 435. hadiste de ifade edildiği gibi Hayber gazvesinden
dönerken olması daha kuvvetli görünmektedir. Hadis-i Şerif bundan Önceki
rivayetlere çok benzemektedir. Gerekli açıklama daha önceki hadislerin
şerhinde verilmiştir.