بَاب
وَقْتِ
قِيَامِ
النَّبِيِّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
مِنْ
اللَّيْلِ
22. Nebi (s.a.v.) Gece
Hangi Saatlerde (Namaza) Kalkardı?
حَدَّثَنَا
حُسَيْنُ
بْنُ يَزِيدَ الْكُوفِيُّ
حَدَّثَنَا
حَفْصٌ عَنْ
هِشَامِ بْنِ
عُرْوَةَ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ عَائِشَةَ
قَالَتْ إِنْ
كَانَ
رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
لَيُوقِظُهُ
اللَّهُ
عَزَّ
وَجَلَّ
بِاللَّيْلِ فَمَا
يَجِيءُ
السَّحَرُ
حَتَّى
يَفْرُغَ مِنْ
حِزْبِهِ
Âişe (r.anhâ)'dan;
demiştir ki: Aziz ve celîl olan Allah, Nebi sallallahu aleyhi ve sellemi
gecenin bir bölümünde (hizbini yapmak üzere) uyandırırdı. (Resül-i Ekrem de)
seher vakti girince hizbini (her gece devamlı yaptığı ibâdetini) mutlaka
bitirmiş olurdu.
İzah:
Beyhakî,
es-Simeniı'l-kübrâ, III, 3.
"Hizb"
kelimesi bir kimsenin her gece devamlı kıldığı belli bir namaz, zikir veya
Kur'ân tilâvetidir. Buradaki "hizb” 'den maksadın Nebi (s.a.v.)'in devamlı
olarak kıldıkları gece namazı içerisindeki âyetler olduğunu söyleyenler de
vardır. Her ne kadar bazı nüshalarda "hizb" kelimesi "cüz"
şeklinde geçiyorsa da mânâ bakımından bir fark olmadığından neticeyi
değiştirmemektedir.
"Seher
vakti"nden maksat, gecenin son altıda biridir. Hadis-i şeriften Resul-i Ekrem
Efendimizin seher vakti girer girmez hizbini bitirdiği anlaşılmaktadır.
Bilindiği gibi seher vakti ilâhî feyz ve bereketin dolup taştığı ve uyanık
gönüllere ulaştığı, Allah'ın af ve mağfiretinin diğer zamanlara nisbetle daha
ziyâde tecelli ettiği bir vakittir. Bu saatlerde istiğfar edenleri Cenab-ı Hak,
Kur*an-ı Keriminde "MuttakHer seher vaktinde Rablerinden mağfiret talep
eden kimselerdir"[Âl-i İmrân 17] diyerek övmüştür.Bu itibarla günahkâr
kulların bu vakitleri ganimet bilmeleri gerekir.