DEVAM: 3. Sabah
Namazının Sünnetini Kısa (Sürelerle) Kılmak
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
الصَّبَّاحِ
بْنِ
سُفْيَانَ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الْعَزِيزِ
بْنُ
مُحَمَّدٍ
عَنْ
عُثْمَانَ
بْنِ عُمَرَ
يَعْنِي
ابْنَ مُوسَى
عَنْ أَبِي
الْغَيْثِ
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ
أَنَّهُ
سَمِعَ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَقْرَأُ فِي
رَكْعَتَيْ الْفَجْرِ
قُلْ آمَنَّا
بِاللَّهِ
وَمَا أُنْزِلَ
عَلَيْنَا
فِي
الرَّكْعَةِ
الْأُولَى
وَفِي الرَّكْعَةِ
الْأُخْرَى
بِهَذِهِ
الْآيَةِ رَبَّنَا
آمَنَّا
بِمَا
أَنْزَلْتَ
وَاتَّبَعْنَا
الرَّسُولَ
فَاكْتُبْنَا
مَعَ الشَّاهِدِينَ
أَوْ إِنَّا
أَرْسَلْنَاكَ
بِالْحَقِّ
بَشِيرًا
وَنَذِيرًا
وَلَا تُسْأَلُ
عَنْ
أَصْحَابِ
الْجَحِيمِ
شَكَّ الدَّارَوَرْدِيُّ
Ebû Hureyre (r.a.)'den;
rivayet edildiğine göre, Kendisi Nebi (s.a.v.)'i sabah namazının iki rekat(lık
sünnetlinde; "De ki: Allah'a iman ettik bize indirilene de..."
(âyetini) [Âl-i Imrân 84] birinci rekatte; şu "Ey Rabbimiz, senin
indirdiğin (kitab)a inandık o Nebi'ye de tâbi olduk. Artık bizi şâhidlerle
beraber yaz" âyetini [Âl-i İmrân 53] veya "şüphe yok ki biz seni
(kâmil) bir müjdeci ve (gerçek) bir korkutucu olarak o hak (Kur'ân) ile
gönderdik, sen Cehennemliklerden mes'ul olacak değilsin" (âyetini) [Bakara
119] okurken işkmîştir.
(Râvi)
ed-Deraverdî, (bu hadisi naklederken Resul-i Ekrem'in ikinci rekatta -anılan
âyetlerin- hangisini okuduğunda) tereddüde düştü.
İzah:
Beyhakî,
es-Sünetıu'1-kubrâ, III, 43.
Resûl-i Ekrem
(s.a.v.)'in sabah namazının sünnetinin ikinci rekatında okuduğu âyeti
naklederken şüpheye düşen "ed-Derâverdî" senedde adı geçen
"Abdul-Aziz b. Muhammed" isimli râvidir.
Bu hadisin zahirîne
göre Resûl-i Ekrem'in namazda Kur'an-ı Kerim'in sırasını tâkib etmeyerek
ma'kûsen (sondan başa doğru) okuduğu anlaşılıyorsa da aslında ikinci rekatte
okuduğu ifâde edilen âyetleri gerçekten okuyup okumadığı şüphelidir. Çünkü
metinde de ifade edildiği gibi Abdülaziz b. Muhammed ed-Derâverdî Resûl-i
Ekrem'in ikinci rekatta hangi âyeti okuduğundan emîn değildir.
Bu hadis Beyhakî'nin
yine Abdülaziz'den naklettiği rivayetinde; "Resûl-i Ekrem sabah namazının
sünnetinin birinci rekatında "Biz Allah'a ve bize indirilene iman
ettik.." âyetini [Bakara 36] ikinci rekatte de "Biz Allah'a iman
ettik şâhid ol ki, biz müslümanlanz" âyetini [Âl-i İmrân 52] okudu." şeklinde
geçmektedir.[es-Sünenü'l-Kübrâ, III, 43.] Nitekim bir numara önce tercümesini
sunduğumuz hadis-i şerif de bunu te'yid etmektedir.
Bu bakımdan bu rivayet
hem Kur'ân'ın tertibine, hem de bir numara önce tercümesini sunduğumuz İbn
Abbâs hadisine uygun düştüğü için tercihe şayandır. Nitekim Hanefi ulemâsı da
bu düşünceden hareket ederek namazda Kur'an-ı Kerim'i, tertibine uymadan
sondan başa doğru okumanın mekruh olduğu hükmüne varmışlardır.
Netice olarak şunu
söyleyebiliriz: Konumuzu teşkil eden Ebû Dâvûd hadisinin râvilerinden Muhammed
b. es-Sabbâh bu hadisi naklederken yanılmıştır. Hatta İbn Hacer'in beyânına
göre bu hadis hakkında Yahya "münker'' hükmünü vermiştir. Yâkub ise,
"Bu hadis mevzu derecesinde münker bir hadistir" tabirini
kullanmıştır. Onun bu sözünü Ebû Zür'a ve Muhammed b. Abdullah el-Hadramî de
tasdik etmiştir.