NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ صَالِحٍ
حَدَّثَنَا
ابْنُ وَهْبٍ
أَخْبَرَنَا
عَمْرٌو أَنَّ
أَبَا سَوِيَّةَ
حَدَّثَهُ
أَنَّهُ
سَمِعَ ابْنَ
حُجَيْرَةَ
يُخْبِرُ
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
عَمْرِو بْنِ
الْعَاصِ
قَالَ قَالَ
رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
مَنْ قَامَ
بِعَشْرِ
آيَاتٍ لَمْ
يُكْتَبْ
مِنْ
الْغَافِلِينَ
وَمَنْ قَامَ
بِمِائَةِ
آيَةٍ كُتِبَ
مِنْ
الْقَانِتِينَ
وَمَنْ قَامَ
بِأَلْفِ
آيَةٍ كُتِبَ
مِنْ
الْمُقَنْطِرِينَ
قَالَ
أَبُو دَاوُد
ابْنُ
حُجَيْرَةَ
الْأَصْغَرُ
عَبْدُ
اللَّهِ
ابْنُ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
ابْنِ
حُجَيْرَةَ
Abdullah b. Amr b. el-Âs
(r.a.)'dan; dedi ki: Nebi (s.a.v.) şöyle buyurdu:
"(Geceleyin) on
âyet okuyan bîr kimse gafillerden yazılmaz. Yüz âyet okuyan bir kimse geceyi
ihya edenlerden sayılır. Bin ayet okuyan da (sevabı) kantarlarla verilenlerden
yazılır."
Hâkim, el-Müstedrek, I,
555.
Ebu Davud dediki: İbn
Huceyre ei-Esğar, Abdullah b. Abdurrahman b. Huceyra'dır.
İzah:
Hadis-i şerifin
tercemesi Hâkim'in rivayeti de gözününe alınarak yapılmıştır. Çünkü orada
buradaki cümlesinin yerine ifâdesi yer almıştır. Bu rivayeti hiç nazar-i
itibara almadan hadisi şu şekilde terceme etmek de mümkündür: "On âyet
okuyarak (gece) nanıaz(ı) kılan bir kimse gafillerden yazılmaz. Yüz âyetle bu
namazı kılan geceyi ibâdetle geçirenlerden, bin âyetle kılan da (sevabı)
kantarlarla verilenlerden yazılır."
Ecrin kantarlarla
verilmesinden maksad, sevabın çokluğuna işarettir, en-Nihâye'de kantarın bin
ikiyüz okkaya denk olduğu söylenmektedir.
Hadis-i şerif mü'minleri
geceleri Kur'ân okumaya ve namaz kılmaya teşvik etmektedir. Okunan Kur'ân'ın
azlığı veya çokluğu, sevabın da aynı oranda az veya çok olmasını gerektirir.
Mü'minleri Kur'ân okumaya teşvik sadedinde daha bir çok hadis vârid olmuştur.