SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

SUCUDİ’L-KUR’AN BAHSİ

<< 1414 >>

NUMARALI HADİS-İ ŞERİF:

 

حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا إِسْمَعِيلُ حَدَّثَنَا خَالِدٌ الْحَذَّاءُ عَنْ رَجُلٍ عَنْ أَبِي الْعَالِيَةِ عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ فِي سُجُودِ الْقُرْآنِ بِاللَّيْلِ يَقُولُ فِي السَّجْدَةِ مِرَارًا سَجَدَ وَجْهِي لِلَّذِي خَلَقَهُ وَشَقَّ سَمْعَهُ وَبَصَرَهُ بِحَوْلِهِ وَقُوَّتِهِ

 

Âişe (r.anhâ)'dan; demiştir ki:

 

Resûlullah (s.a.v.) gece(leri) tilâvet secdelerinde "Yüzüm gücü ve kuvvetiyle kendisini yaratıp (şekil verene) kulağım ve gözünü açana (işitme görme duygusunu verene) secde etti" der ve bunu defalarca söyler (tekrar eder)di.

 

 

İzah:

Müslim, musâfirîn, cenâiz; Nesaî, tatbîk; Tirmizî, cuma, deavât; ibn Mâce, ikâme, cenâiz; Ahmed b. Hanbel, VI, 31,217, 297; Beyhakî, es-Siinenü'l-kubrâ, II, 325.

 

Resulullah (s.a.v.)'ın secde için sadece yüzünü zikretmesi yüz’ün şerefinin yüceliği ve öneminin büyüklüğünden dolayıdır.

 

Hâkim'in rivayetinde yukarıdaki cümlelerin sonunda "Yaratıcıların en güzeli Allah yüce ve münezzehtir" sözü vardır.

 

Tirrnizî, İbn Mâce, Hâkim ve İbn Hıbbân'ın İbn Abbâs (r.a.)'dan yaptıkları şu rivayet, tilâvet secdesinde okunan başka bir duayı haber veriyor:

 

Ben Resulullah (s.a.v.)’in yanında idim. Bir adam gelip "Ben dün gece rüyamda kendimi bir ağacın dibinde namaz kılarken gördüm. Secde âyeti okudum. Benim bu secdeme ağaç da secde etti. Onun; Allah'ım! Bu secde se­bebiyle benim günahımı bağışla, bana ecir yaz ve onu kendi katında benim için bir azık kıl** dediğini duydum" dedi. (Sonra) Resulullah (s.a.v.)'in secde âyeti okuyup secde ettiğini gördüm. Secdesinde adam’ın haber verdiği ağa­c’ın söylediklerini dediğini duydum.

 

İbn Abbas'tan yapılan bu rivayetin Tirmizî'deki naklinde: "Kulun Dâvud (a.s.)'dan onu kabul ettiğin gibi benden de kabul et” cümlesi de vardır.

 

Bu hadis secdede sadece bu duanın okunmasının gerekli olduğuna delâ­let etmez. Aksine namaz secdesinde söylenenlerin tilâvet secdesinde de söy­lenmesi caizdir. Hanefî âlimlerinden el-Hidaye şârihi İbnu'l-Humam şöyle der: "Mu'min tilâvet secdesinde namaz secdesinde söylediklerini söyler. Esah olan budur."[İbn Humâm, Şerhu Fethi'l-Kadîr, I, 477.] Bu söylenen daha çok farz namazlarla ilgilidir. Nafile namazlar­da ya da namaz haricindeki secdelerde istediği herhangi bir duayı yapabilir.