NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
ابْنُ
الْمُثَنَّى
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ
بْنُ
جَعْفَرٍ
حَدَّثَنَا
شُعْبَةُ
عَنْ
الْحَكَمِ
عَنْ
مُجَاهِدٍ
عَنْ ابْنِ
أَبِي
لَيْلَى عَنْ
أُبَيِّ بْنِ
كَعْبٍ أَنَّ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
كَانَ عِنْدَ
أَضَاةِ
بَنِي غِفَارٍ
فَأَتَاهُ
جِبْرِيلُ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
فَقَالَ
إِنَّ
اللَّهَ
عَزَّ وَجَلَّ
يَأْمُرُكَ
أَنْ
تُقْرِئَ
أُمَّتَكَ عَلَى
حَرْفٍ قَالَ
أَسْأَلُ
اللَّهَ
مُعَافَاتَهُ
وَمَغْفِرَتَهُ
إِنَّ
أُمَّتِي لَا
تُطِيقُ
ذَلِكَ ثُمَّ
أَتَاهُ
ثَانِيَةً
فَذَكَرَ
نَحْوَ هَذَا
حَتَّى
بَلَغَ سَبْعَةَ
أَحْرُفٍ قَالَ
إِنَّ
اللَّهَ
يَأْمُرُكَ
أَنْ تُقْرِئَ
أُمَّتَكَ
عَلَى
سَبْعَةِ
أَحْرُفٍ فَأَيُّمَا
حَرْفٍ
قَرَءُوا
عَلَيْهِ
فَقَدْ
أَصَابُوا
Ubey b. Ka'b (r.a.)'dan
rivayet edildiğine göre,
Nebi (s.a.v.) Gıfar
oğullan göletinin yanında iken Cebrail (a.s.) gelip:
"Şüphesiz Allah
(c.c.) sana ümmetine (Kur'an'ı) bir harf üzere okutmanı emrediyor" dedi.
Resulullah (s.a.v.);
"Allah'tan onu bağışlayıp
affetmesini iste, şüphesiz ümmetimin buna gücü yetmez" karşılığını verdi.
Sonra Cebrail ikinci kez gelip öncekinin benzerini söyledi. (Bu hal Kur'an'ın
okunması) yedi harfe ulaşıncaya kadar (devam etti). Nihayet Cebrail:
Şüphesiz Allah (c.c.) sana
ümmetine yedi harf üzere okutmanı emrediyor. Hangi harfle okurlarsa doğru
yapmış olurlar" dedi.
İzah:
Müslim, müsafirin;
Tirmizî, sevabu'l-kur'an; Nesâî, iftitah; Ahmed b. Hanbel, V, 127, 128.
Ubeyy r.a.'ın bu rivayeti
bir önceki rivayetin farklı bir ifâdesi
gibi görünmejctedir.Ancak önceki rivayete göre Hz. Peygamber'e Kur'an'ın
okunuş vecihlerinin artırılmasını istemesini yanında bulunan bir melek
(Mikaîl) telkîn ettiği halde, bu rivayette Hz. Peygamberin, ümmetinin aczini
öne sürerek bizzat kendisinin istediği belirtilmektedir. Bu durum Tirmİzi'deki
bir rivayette daha açık olarak şu şekilde ifâde edilmiştir: "- Ya Cibril!
Ben okuma yazma bilmeyen bir topluma gönderildim. Onlar arasında ihtiyarlar,
kocakarılar, çocuklar ve ömründe hiç kitab okumayan adamlar var...'* Hz.
Peygamber bu sözleriyle Kur'an-ı Kerim'in sadece Kureyş lehçesi ile inmesinin
ümmeti için zorluklar doğuracağını söyleyerek Cebrail'den bu lehçeleri
artırmasını Cenab-i Hakk'tan istemesini arzu etmiş, neticede dileği yerini
bulmuştur.
Hadisin Ebû Dâvud'daki
rivayetinde Cebrail'in Hz. Peygamber'e birinci ve ikinci gelişleri
zikredilmiş, bundan sonrakiler anılmamıştır. Müslim'deki rivayette ise, üçüncü
ve dördüncü gelişleri ve her gelişinde Kur'an-ı Kerim'in okunuşunun bir harf
(lehçe) artırıldığını haber verdiği bildirilmiştir. Bu hadisin aslında
Cebrail'in her gelişinin açıkça ifâde edildiği halde kısaltma için sonradan
anılmadığı izlenimini vermektedir.