NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ صَالِحٍ
وَعُثْمَانُ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ
وَهَذَا
حَدِيثُهُ
قَالَا
حَدَّثَنَا
الْفَضْلُ
بْنُ دُكَيْنٍ
حَدَّثَنَا
هِشَامُ بْنُ
سَعْدٍ عَنْ
زَيْدِ بْنِ
أَسْلَمَ
عَنْ أَبِيهِ
قَالَ سَمِعْتُ
عُمَرَ بْنَ
الْخَطَّابِ
رَضِيَ
اللَّهُ
عَنْهُ
يَقُولُ
أَمَرَنَا رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
يَوْمًا أَنْ
نَتَصَدَّقَ
فَوَافَقَ
ذَلِكَ
مَالًا
عِنْدِي
فَقُلْتُ
الْيَوْمَ
أَسْبِقُ
أَبَا بَكْرٍ
إِنْ
سَبَقْتُهُ
يَوْمًا
فَجِئْتُ
بِنِصْفِ
مَالِي فَقَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
مَا أَبْقَيْتَ
لِأَهْلِكَ
قُلْتُ
مِثْلَهُ قَالَ
وَأَتَى
أَبُو بَكْرٍ
رَضِيَ
اللَّهُ عَنْهُ
بِكُلِّ مَا
عِنْدَهُ
فَقَالَ لَهُ رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
مَا
أَبْقَيْتَ
لِأَهْلِكَ
قَالَ
أَبْقَيْتُ لَهُمْ
اللَّهَ
وَرَسُولَهُ
قُلْتُ لَا
أُسَابِقُكَ
إِلَى شَيْءٍ
أَبَدًا
Eslem (r.a.)'den;
demiştir ki: Ömer b. el-Hattâb'ı şöyle söylerken işittim:
Resûlullah (s.a.v.) bir
gün bize sadaka vermemizi emretti. Bu (emir) bende mal bulunan bir zamana
rastladı. (Kendi kendime) "bir gün Ebû Bekr'i geçersem işte bugün
geçerim" dedim ve malımın yarısını getirdim. Resûlullah (s.a.v.):
"Ailene ne
bıraktın?" dedi. Ben de:
Bu kadarını, dedim. Ebû
Bekir de malının hepsini getirdi, sonra Resûlullah (s.a.v.) O'na:
"Ailene ne
bıraktın?" dedi. O da:
Onlara Allah ve Resulünü
bıraktım dedi. (O'na);
Bundan sonra seninle
hiçbir şeyde asla yarışmam, dedim.
İzah:
Tirmizî, menâkıb
Hadiste geçen ifâdesindeki edatının nâfiye olma ihtimali
olduğu gibi şartiyye olma ihtimali de vardır. Terceme şartiyye olmasına göre yapılmıştır.
Şartın cevâbı mah-zuf olup makabli ona delâlet etmektedir. Nâfiye oluşuna göre
ise, tercemesi şöyle olur:
"Bugün Ebû Bekri
geçeyim, (daha önce) hiçbir gün onu geçemedim.”
Hadis-i şerifte
görüldüğü üzere Ebû Bekir (r.a.)'in bütün malını tasadduk etmesine, Peygamber
(s.a.v.) karşı çıkmamış, bundan önceki hadislerde geçtiği üzere altın ve
elbiseyi reddettiği gibi Ebû Bekr'in sadakasını reddetmemiştir. Çünkü
Resûlullah (s.a.v.) onun kuvvetli imanını, güzel sabrını ve Allah'a
tevekkülünü biliyordu.
Bu hadis, sıhhati
yerinde, akh başında, borçsuz ve varsa bakmakla yükümlü olduğu kimselerle
beraber darlığa sabırlı olan bir kimsenin bütün malını tasadduk etmesinin caiz
olduğuna delâlet etmektedir. Bu şartlardan birisi bulunmazsa, malın tümünü
tasadduk etmek mekruh olur. Müstehap olan, malın üçte birini tasadduk etmektir.
Cumhur, bu görüştedirler. İmam Mâlik ve Evzâî'ye göre, ancak malın üçte birini
tasadduk etmek caizdir. Bütün malını sadaka olarak veren bir kişiye üçte ikisi
iade edilir.
Hadis, sadakanın ve
sadakaya teşvik etmenin faziletine, Hz. Ebû Bekir ve Hz. Ömer'in
üstünlüklerine, onların hayır işlemeye düşkünlüklerine delâlet etmektedir.