NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدٌ
حَدَّثَنَا
خَالِدٌ
يَعْنِي
الطَّحَّانَ ح
و حَدَّثَنَا
مُوسَى بْنُ
إِسْمَاعِيلَ
حَدَّثَنَا
وُهَيْبٌ
الْمَعْنَى
عَنْ خَالِدٍ
الْحَذَّاءِ
عَنْ أَبِي
الْعَلَاءِ
عَنْ
مُطَرِّفٍ
يَعْنِي
ابْنَ عَبْدِ
اللَّهِ عَنْ
عِيَاضِ بْنِ
حِمَارٍ
قَالَ قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
مَنْ وَجَدَ
لُقَطَةً
فَلْيُشْهِدْ
ذَا عَدْلٍ أَوْ
ذَوِي عَدْلٍ
وَلَا
يَكْتُمْ
وَلَا يُغَيِّبْ
فَإِنْ
وَجَدَ
صَاحِبَهَا
فَلْيَرُدَّهَا
عَلَيْهِ
وَإِلَّا
فَهُوَ مَالُ
اللَّهِ
عَزَّ
وَجَلَّ
يُؤْتِيهِ
مَنْ يَشَاءُ
İyad b. Hımâr'dan;
demiştir ki:
Resûlullah sallallahu
aleyhi ve sellem şöyle buyurmuştur:
"Kim bir yitik mal
bulursa bir veya iki adaletli kimseyi (bu malı emânetine aldığına dâir) şâhid
tutsun, gizlemesin ve kaybetmesin. Eğer sahibi çıkarsa ona versin, eğer
çıkmazsa, o zaman o aziz ve celîl olan Allah'ındır, onu istediğine verir.
İzah:
İbn Mace, lukata; Ahmed
b. Hanbel, IV, 126, 266.
Tutulacak âdil şâhid
sayısının bir veya iki olduğuna dair tereddüt râviye aittir. Ahmed ve
Tahâvî'nin rivayetlerinde bu tereddüd durumu yoktur. Oralardaki rivayette iki
âdil şâhid'in tutulması emredilmiştir. Lukataya ait tutulacak şâhidlerin hangi
hususlar için tutulacağı hakkında birkaç görüş vardır:
a. Kişi sadece bir
lukata bulduğuna dair şâhidler tutacak fakat bulduğu malın evsafını
açıklamayacaktır ki, herhangi bir yalancı kimse haksız yere bu mala sahip
çıkmasın.
b. Kişi bulduğu malın
evsafım tesbit etmek için şâhidler tutacak ve bütün vasıfları şâhidlere
anlatacak ki günün birinde ölürse vârisleri o malda tasarruf etmesinden dolayı
kendisinin malı olduğunu sanmasınlar. Şafilerin bir kısmına göre kişi bulduğu
malın bazı vasıflarnı şahidlendirecek ve bazı evsafım gizli tutacaktır. Nevevî
"en sıhhatli görüş budur" der.