NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ
حَنْبَلٍ
حَدَّثَنَا
سُفْيَانُ
عَنْ
أَيُّوبَ
بْنِ مُوسَى
عَنْ نُبَيْهِ
بْنِ وَهْبٍ
قَالَ
اشْتَكَى
عُمَرُ بْنُ
عُبَيْدِ
اللَّهِ بْنِ
مَعْمَرٍ
عَيْنَيْهِ
فَأَرْسَلَ
إِلَى
أَبَانَ بْنِ
عُثْمَانَ
قَالَ
سُفْيَانُ
وَهُوَ
أَمِيرُ الْمَوْسِمِ
مَا يَصْنَعُ
بِهِمَا
قَالَ
اضْمِدْهُمَا
بِالصَّبِرِ
فَإِنِّي
سَمِعْتُ
عُثْمَانَ
رَضِيَ
اللَّهُ
عَنْهُ
يُحَدِّثُ
ذَلِكَ عَنْ رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
Nübeyh b. Vehb'den; demiştir
ki:
Ömer b. Ubeydullah b.
Ma'meiy gözlerinden rahatsız oldu. Bunun üzerine (Ömer) Ebân b. Osman'a -ki
Süfyân, Ebân'ın (o sene) hac emiri olduğunu söylüyor- gözlerine ne yapacağını
(sormak üzere bir adam) gönderdi. Ebân da;
Onlara sabr çek. Çünkü
ben Osman (b. Affân)'ı bunu Rasûlullah (S.A.V.)'den rivayet ederken işittim,
diye haber gönderdi.
İzah:
Müslim, hac; Tirmizi,
hac, Nesâî, menâsık; Dârimi, menâsik; Müsned, Ahmed b. Hanbel, I, 60, 65, 68,
69.
Nubeyh b. Vehb b. Osman
el-Abderî el-Medenî. Güvenilir bir tabiîdir. Eban b. Osman, Saîd b. el-As'ın
azadhsı Ka'b, Muhammed b. el-Fanefiyye ve Ebû Hureyre'den hadis rivayet
etmiştir. Kendisinden de Nâfi', Muhammed b. İshak, Ebu'z-Zinâd ve Eyyub b. Musa
el-Kureşî hadis rivayet etmiişlerdir. H. 126 tarihinde vefat etmiştir.
Hadisleri Müslim ve dört sünen'de yer almıştır. [Bilgi için bk. İbn Sa'd,
Tabakât', IV, 113].
Sabır, acı bir ağacın
usaresi (özü)'dir. Hadis-i şerif, ihramının "tedavi maksadıyla gözlerine sabr
denilen ilâç ve sürme gibi kokusuz
şeyleri çekmesinin caiz olduğuna delâlet etmektedir. Şafiî ulemâsından
Nevevî'nin beyânına göre; "Ulemâ gözleri ve vücudun diğer organlarını
sabır gibi koku sayılmayan bir ilâçla tedavi etmenin caiz olduğunda
birleşmişlerdir. Bundan dolayı fidye dahi lâzım gelmez. Fakat koku sürünmek
icâb ederse, sürünür ve fidyesini verir. Ulemâ ihramlı bir kimsenin kokusuz
olmak şartıyla sürme çekinmesinde herhangi bir sakınca bulunmadığı konusunda ve
bundan dolayı fidye lâzım gelmeyeceği görüşünde de birleşmişlerdir. Fakat
ziynet için sürme çekmek İmâm Şafiî ile diğer birtakım ulemâya göre mekruhtur.
Ulemâdan bazı kimseler d bunun yasak olduğunu söylemişlerdir. İmâm Ahmed ile
İshâk da bu görüştedirler. İmâm Malik’ten bu iki görüşe uygun iki gürüş rivayet
olunmuştur. Fidye lâzım gelip gelmeyeceği konusunda Malikî ulemâsı ihtilaflıdır."[Nevevî,
Şerhu Müslim, VIII, 124.]
Mâliki mezhebinin bu
mevzûdaki meşhur olan görüşüne göre, ihramlı bir kimsenin süs için sürme
çekmesi haramdır ve sahibine fidye lâzım gelir. Hanefî mezhebine göre ise,
ihramlı bir kimsenin kokusuz sürme çekmesinde hiçbir sakınca yoktur. Bundan
dolayı fidye vermek de gerekmez. Evlâ olan zaruret olmadıkça bundan
kaçınmaktır. Çünkü sürmede ziynet özelliği vardır. Fakat ihramlı bir kimse
kokulu bir sürmeyi üç defa.çekecek olursa, kurban kesmesi gerekir. Bir veya
iki kere çekecek olursa, fıtır sadakası kadar sadaka vermesi icab eder. Kurban
olarak sadece bir koyun kurban etmek yeterlidir. Eğer buna gücü yetmezse
bayramdan önce üç-gün, hac farizasını tamamen edâ ettikten sonra 7 gün oruç
tutmak gerekir.