NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُوسَى بْنُ
إِسْمَعِيلَ
حَدَّثَنَا
حَمَّادٌ
عَنْ
أَيُّوبَ
عَنْ الزُّهْرِيِّ
أَنَّ
عُثْمَانَ
بْنَ
عَفَّانَ أَتَمَّ
الصَّلَاةَ بِمِنًى
مِنْ أَجْلِ
الْأَعْرَابِ
لِأَنَّهُمْ
كَثُرُوا
عَامَئِذٍ
فَصَلَّى
بِالنَّاسِ
أَرْبَعًا
لِيُعَلِّمَهُمْ
أَنَّ الصَّلَاةَ
أَرْبَعٌ
Zührî'den rivayet
olunduğuna göre Osman b. Affân, o sene (hacda) a'rabîler çok olduğu için onlara
(bazı) namaz(ların) dört rekat olduğunu öğretmek için halka (dört rekatli
namazları kısaltmadan) dört (rekat) olarak kıldırmıştır.
İzah:
Beyhakî, es-Sünenu'l-kübrâ, II,
144.
Hz. Osman'ın kendi
halifeliği döneminde hac mevsiminde Minâ'da dört rekatlı namazları niçin
kısaltmadan tam olarak kıldığı ulemâ arasında ihtilaflı bir konudur. Bazılarına
göre, O sene hac mevsiminde namaz ahkâmını ve öğle ikindi ve yatsı namazlarının
dört rekat olarak kılınacağını bilmeyen kimseler pek çok sayıda bulunduğu için
Hz. Osman onlara bu namazların kaç rekat olduğunu ve nasıl kılınacağını
öğretmek maksadıyla dörtlü namazları kısaltmadan kıldırmıştır. Hz. Osman'ın
Minâ'da dörtlü namazlar kısaltmadan kılışının sebebi budur. Delilleri ise bu
hadisi şeriftir.
Fakat bu görüş iki
yönden tenkid edilmiştir:
a. ez-Zührî'nin Hz.
Osman devrine erişemediği bilinen bir gerçektir. Binaenaleyh bu eser
"münkati" dir. Delil olma niteliğinden uzaktır.
b. Eğer halka
bilmediklerini öğretmek için Minâ'da dörtlü namazları tam olarak kılmak caiz
olsaydı, bunu daha önce Veda Haccı'nda Resûl-i Ekrem yapardı. Çünkü Resûl-i
Ekrem halkın namaz meselelerim öğren-mesini^hem Hz. Osman'dan daha çok arzu
ederdi, hem de ümmetine karşı beslediği sevgi ve merhameti Hz. Osman'ın sevgi
ve merhametinden kat kat daha fazla idi.