NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
1700
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الْأَعْلَى
بْنُ حَمَّادٍ
حَدَّثَنَا
دَاوُدُ بْنُ
عَبْدِ الرَّحْمَنِ
عَنْ هِشَامِ
بْنِ
عُرْوَةَ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ
عَائِشَةَ
أَنَّ
رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
اعْتَمَرَ
عُمْرَتَيْنِ
عُمْرَةً فِي
ذِي الْقِعْدَةِ
وَعُمْرَةً
فِي شَوَّالٍ
Âişe (r.anha)'dan rivayet
olunduğuna göre,
Resûlullah (s.a.v.)
birisi Zilka'dede birisi de Şevvalde olmak üzere iki defa umre yapmıştır.
İzah:
Sadece Ebû Dâvûd
rivayet etmiştir.
1993 numaralı hadis-i şeriften
de anlaşılacağı gibi aslında Resûl-i Ekrem dört defa umre için ihrama girmiştir.
Bunların birincisi Kureyş müşriklerinin engel oldukları Hudeybiye umresidir,
İkincisi ertesi yıl, yani hicretin yedinci yılında yaptığı İslam Tarihinde
"Kaza Umresi” diye bilinen umresi; Üçüncü ise hicretin sekizinci senesi
Zilka'd esinde yaptığı Ci'râne umresidir. Dördüncüsü de Veda Hac-cı ile yaptığı
umredir.
Ancak konumuzu teşkil
eden bu hadis-i şerîfte Hudeybiye Umresi yarım kaldığı için Veda Haccı ile
yapılan umre de, başlı başına müstakil bir umre olmadığı için zikredilmemiştir.
Sadece Resûl-i Ekrem'in müstakil ve eksiksiz olarak yaptığı Kaza Umresiyle
Ci'râne zikredilmekle yetinilmiştir. Ayrıca Ci'râne Umresi Zilkade ayında
yapıldığı halde onun Şevval ayında yapıldığından bahsedilmesi bu umrenin
yolculuğuna Şevval ayında çıkılmış olmasındandır. Çünkü bu umre Mekke'nin
Fethinden sonra Şevval ayında çıkılan Huneyn Gazvesinden sonra yapılmıştır. Bu
yüzden söz-konusu umre bu hadiste Şevval ayına nisbet edilmiştir. Gerçekte ise
bu umre İslâm Tarihinde Ci'râne umresi diye bilinen ve Zilkade ayında yapılan
umredir.