NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ يَحْيَى
بْنِ فَارِسٍ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الرَّزَّاقِ
أَخْبَرَنَا
مَعْمَرٌ
عَنْ
الزُّهْرِيِّ
عَنْ
عُرْوَةَ
وَعَنْ
أَيُّوبَ
عَنْ ابْنِ أَبِي
مُلَيْكَةَ
بِهَذَا
الْخَبَرِ
قَالَ
فَسَكَتَ
عَلِيٌّ عَنْ
ذَلِكَ
النِّكَاحِ
Şu (önceki 2069.) hadis İbn
Ebî Müleyke ile Urve'den de rivayet olundu. îbn Ebî Müleyke'nin bu rivayetinde
önceki hadisten fazla olarak bir de şu cümle vardır: (Misver) dedi ki:
"Bunun üzerine Ali
(bir daha) bu nikâhdan bahsetmedi."
İzah:
bk. Fethu'l-Bârî, VII,
61.
Bir önceki hadis-i
şerifi iki ayrı senetle Ma'mer b, Râ-şid de rivayet etmiştir. Bu senetlerden
birisi İbn Şihab ez-Zührî ve Urve b. ez-Zübeyr vasıtasıyla diğeri de Eyyûb b.
Ebî Temime es-Sahtiyânî ve Abdullah b. Ubeydillah b. Ebî Müleyke vasıtasıyla
el-Misver b. Mahreme'ye erişmektedir.
Ma'mer b. Râşid'in bu
rivayeti bir önceki hadisin aynısıdır. Sadece Ma'mer'in rivayetinde bir önceki
hadisten fazla olarak; "Hz. Ali (bir daha) bu nikâhdan hiç
bahsetmedi" cümlesi vardır. Bu cümle Buhârî'nin Sahîh'inde; "bunun üzerine
hz. Ali dünürlüğü bıraktı"[Buhârî, fedailü's-sahâbe; İbn Mace, nikâh;
Ahmed b. Hanbel, IV, 362.] anlamına gelen kelimelerle rivayet edilmiştir. Bu
hadis-i şerifin Ebû Eyyûb es-Sahtiyânî vasıtasıyla gelen rivayetini İbn Ebî
Müleyke vasıtasıyla ve şu anlama gelen lâfızlarla Tirmizî de rivayet etmiştir.
Abdullah b. Ez-Zübeyr'den rivayet edilmiştir Ali (r.a.) Ebû Cehl'in kızından
bahsetmişti. Bu Peygamber (s.a.)'e ulaşınca;
"Fâtıma benim bir
parçamdır. Onu üzen beni de üzer ve onu yoran beni de yorar" buyurdu.[Tirmizî,
menâkib] İmam Tirmizî rivayet ettiği bu hadisle ilgili olarak şunları söylüyor:
"Bu hadis hasen-sahihtir. Bu hadisi Eyyûb burada olduğu gibi "İbn
Ebî Müleyke'den İbnu'z-Zübeyr'den" diye rivayet ediyor. Bir çok râvi de;
"İbn Ebî Müleyke'den, el-Misver b. Mahreme'den" diye rivayet
ediyor.[Tirmizî, menâkıb (Leys hadisi).]
Hafız İbn Hacer,
Leys'in kendisine, uyularak şeyhlerinden hadis alınan bir râvi olduğunu göz
önünde bulundururak ve senedinde Misver'in de bulunduğunu gözönüne alarak Leys hadisini
sened itibariyle bu hadisin diğer yollardan gelen rivayetlerine tercih
etmiştir.[İbn Hacer, Fethu'l-bârî, IX, 240.] Bu hadisle ilgili açıklama bir
önceki hadisde geçmiştir.