NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
هَارُونُ
بْنُ عَبْدِ
اللَّهِ
وَمَالِكُ
بْنُ عَبْدِ
الْوَاحِدِ
الْمِسْمَعِيُّ
قَالَا
حَدَّثَنَا
يَزِيدُ بْنُ
هَارُونَ
عَنْ هِشَامٍ
عَنْ
حَفْصَةَ عَنْ
أُمِّ
عَطِيَّةَ
عَنْ
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
بِهَذَا الْحَدِيثِ
وَلَيْسَ فِي
تَمَامِ
حَدِيثِهِمَا
قَالَ
الْمِسْمَعِيُّ
قَالَ
يَزِيدُ
وَلَا
أَعْلَمُهُ إِلَّا
قَالَ فِيهِ
وَلَا
تَخْتَضِبُ
وَزَادَ
فِيهِ
هَارُونُ
وَلَا
تَلْبَسُ
ثَوْبًا مَصْبُوغًا
إِلَّا
ثَوْبَ
عَصْبٍ
Bir önceki 2302. hadîsi
Musannif Ebû Davud'a bir de Harun b. Abdullah ile Mâlik b. Abdilvâhid, Yezid b.
Harun, Hişâm, Hafsa, Ümmü Atiyye zinciriyle Nebi (s.a.v.)'den nakletmişlerdir.
Ancak bu hadîs Yakub ile Abdullah'ın rivayet ettikleri bir önceki hadîsin
tamamını içine almış değildir. (Bu hadîsin râvîlerinden) el-Mismaî'nin dediğine
göre, (hadîsi kendisine rivayet eden) Yezid şöyle demiştir;
Hişam'ın bu hadîste
ancak (kocası ölen bir kadın yas tutarken) "kına yakınamaz" dediğini
biliyorum.
Harun b. Abdillah bir
önceki hadîse şu cümleyi de ilâve etti:
"Boyalı elbise
giyemez ancak (Yemen'in bir nev'i boyalı kumaşı olan) asb kumaşını
giyebilir."
İzah:
Ahmed b. Hanbel, V, 85.
Bu hadîs bir önceki hadîsten
kısadır. Bir önceki hadîs-işerîf tam olduğu halde bu hadîs tam değildir. Ahmed
b. Haribel de bu hadîsi Yezîd b. Harun -Muhammed b. Abdirrahman zinciriyle tam
olarak rivayet etmiştir. Bu hadîs Musannif Ebû Davud'a bir defa Şeyhi Harun b.
Abdillah yoluyla bir defa da Mâlik b. Abdillah yoluyla erişmiştir. Fakat
rivayetlerin lâfızları biribirinden farklıdır. Şöyle ki: Mâlik'in rivayetinde
"kınalanamaz" cümlesi, Harun'un rivayetinde de "Asb kumaşından
başka boyalı bir elbise giyemez'*, ibaresi bulunmaktadır. Musannif Ebû
Davud'un burada bu hadîsi rivayet etmekten maksadı bu konuda kendisine ulaşan
metinlerin arasındaki farka işaret etmektir.