NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
كَثِيرُ بْنُ
عُبَيْدٍ
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ خَالِدٍ
عَنْ مُعَرِّفِ
بْنِ وَاصِلٍ
عَنْ
مُحَارِبِ
بْنِ دِثَارٍ
عَنْ ابْنِ
عُمَرَ عَنْ
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ
أَبْغَضُ
الْحَلَالِ
إِلَى
اللَّهِ
تَعَالَى
الطَّلَاقُ
İbn Ömer (r.a.)'den
rivayet olunduğuna göre, Nebi (s.a.v.) şöyle buyurmuştur:
"Helâl(ler)in yüce
Allah'a en sevimsiz olanı talaktır"
Diğer tahric: İbn Mace,
talak (2018); Beyhakî, es-Sünenü'l-kübra, VII, 322; Hakim, Müstedrek, II, 196.
AÇIKLAMA:
"Helal"
kelimesi haramın zıddıdır ve vâcib, mendup, mekruh, farz terimleri de bu
kelimenin kapsamı içerisine girmektedir.
Bu kelime, bu hadis-i
şerifte mekruh anlamında kullanılmıştır. Çünkü Allah'ın sevmediği bir şeyin
helal olması, onun mekruh olduğunu gösterir.
Talak bölümünün giriş
kısmında ifade ettiğimiz gibi cevaz sınırından farza kadar çıkan, yasak
sınırları içerisinden de harama kadar inen talak'ın vâcib, mendup, caiz, ve
haram çeşitleri yanında bir de mekruh obnı vardır.
Kadı Iyaz'a göre ise,
talak sebebsiz yere eşlerin menfaatini ortadan kaldırmaktan başka birşey
olmadığından haramdır.
Hanefi ulemasından
Kemalüddin b. Hûmâm'a göre, bu hadis-i şerif talakın haram değil, helal
olduğuna delâlet etmektedir. Ancak bu cevazın dayanağı ihtiyaç ve zarurettir.
Böyle bir durum olmadan boşamanın yasak oluşu, "Mubah ve helalin Allah
nezdinde en sevimsiz olanı boşamadır” ve "Allah, zevkine düşkün ve çok
boşayan kişilere lanet eder" hadisleri ile sabittir.[bk. İbnu'l-Hümâm,
Fethü'l-Kâdir, III, 22.]