NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُسْلِمُ
بْنُ
إِبْرَاهِيمَ
حَدَّثَنَا
هِشَامٌ عَنْ
قَتَادَةَ
عَنْ الْحَسَنِ
فِي أَمْرُكِ
بِيَدِكِ
قَالَ
ثَلَاثٌ
el-Hasen (el-Basrî)'den;
"işin kendi
elindedir" sözü hakkında demiştir ki:
"(Bu sözle), üç
(talak vâki olur)."
İzah:
Sadece Ebû Dâvud
rivayet etmiştir.
Bu eserin ifadesinden
anlaşılıyor ki Hasan el-Basrî'ye göre bir kimse "Senin işin kendi
elindedir" diyecek olursa, bu sözle üç talak meydana gelir. Bu kimsenin bu
sözü söylerken karısını boşamaya niyyet edip etmemesi neticeyi değiştirmez.
İmanı Ahmed'e göre ise,
bir kimsenin bu sözü sarf etmesi neticesinde o kimsenin karısına kendisini üç
talakla boşama hakkı doğar. Bu hak zamanla ve mekanla kayıtlı olmayarak devam
eder.
Hanefi ulemasına göre
ise, bir kimse üç talaka niyyet ederek karısına-bu sözü sarf eder, kadında
"ben bir talakla kendimi seçtim" veya "kendimi kabul
ettim" veya "kendi işimi seçtim" derse üç talak vâki olur.
îmam Mâlik'e göre ise,
"erkeğin tasdik etmesi şartıyla kadının vermiş olduğu sayıda talak vâki
olur. Fakat erkek kadının vermiş olduğu talak sayısının kadına verdiği yetkiyi
aşmış olduğunu iddia ederse bu iddiasının kabul edilebilmesi için kendisine
yemin teklif edilir. Yemin ettiği takdirde onun iddia ettiği talak sayısı
muteber olur. Yani onun iddia ettiği sayıda talak vâki olur. îmam Şafiî'ye göre
ise, kadının boşama yetkisini kullanmasıyla erkek niyyet etmedikçe üç talak
vâki olamaz. Erkeğin niyyeti esastır. O kaç talaka niyyet etmişse o sayıda
talak vâki olur.