NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
الْحَسَنُ
بْنُ عَلِيٍّ
حَدَّثَنَا
وَهْبٌ
حَدَّثَنَا
مُوسَى بْنُ
عَلِيٍّ ح و
حَدَّثَنَا
عُثْمَانُ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ حَدَّثَنَا
وَكِيعٌ عَنْ
مُوسَى بْنِ
عَلِيٍّ
وَالْإِخْبَارُ
فِي حَدِيثِ
وَهْبٍ قَالَ
سَمِعْتُ
أَبِي
أَنَّهُ
سَمِعَ
عُقْبَةَ
بْنَ عَامِرٍ
قَالَ قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَوْمُ
عَرَفَةَ وَيَوْمُ
النَّحْرِ
وَأَيَّامُ
التَّشْرِيقِ
عِيدُنَا
أَهْلَ
الْإِسْلَامِ
وَهِيَ أَيَّامُ
أَكْلٍ
وَشُرْبٍ
Ukbe b. Amir (r.a.)'den;
demiştir ki; Rasûlullah (s.a.v.);
“Arafe, kurban bayramı
ve teşrik günleri biz müslümanların bayramıdır. Bu günler yeme ve içme
günleridir.”
İzah:
Tirmizî, savm; Nesâî,
menâsik; Darimî, savm; Ahmed b. Hanbel, IV 152; Hakim, Müstedrek, I, 434;
Beyhakî, es-Sünenü'1-kübrâ, IV, 298.
Hadisin zahiri, hadiste
belirtilen günlerde oruç tutmanın caiz olmadığına delalet etmektedir. Ramazan
ve kurban bayramlarının birinci günlerinde oruç tutulamayacağında tüm âlimler
görüş birliğine varmışlardır. Teşrik günlerinin orucu ile ilgili açıklama,
önceki hadisin şerhinde verilmiştir. Arafe gününün orucu ile ilgili bilgi 2440.
hadiste gelecektir. Burada şu kadarını söyleyelim: Şevkanî bu konudaki farklı
rivayetleri birleştirerek arafatta vakfe hâlinde olanın arafe günü oruç
tutmasının mekruh, başkaları için ise, müstehab olduğunu söyler.
Hattâbî, bu hadisin
teşrik ve bayram günlerinde oruç tutmamanın gerekli oluşunun illeti gibi
olduğuna işaret eder ve şöyle der: "Bu günlerde oruç tutmak nafile olarak
da nezr olarak da caiz değildir. Temettü' haccı yapan kişi Zülhiccenin on
gününde oruç tutmadığından bugünlerde onun da oruç tutması caiz değildir."
Hadiste belirtilen
günlerin bayram oluşu, arafe günü oruç tutmaya mâni değildir. Anılan günlerin yeme-içme
günleri oluşu ile ilgili ifade de, bayram ve teşrik günleri ile ilgilidir.