NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ كَثِيرٍ
حَدَّثَنَا
هَمَّامٌ
عَنْ
قَتَادَةَ ح و
حَدَّثَنَا
حَفْصُ بْنُ
عُمَرَ
حَدَّثَنَا
هَمَّامٌ
حَدَّثَنَا
قَتَادَةُ
عَنْ أَبِي
أَيُّوبَ
قَالَ حَفْصٌ
الْعَتَكِيُّ
عَنْ
جُوَيْرِيَةَ
بِنْتِ
الْحَارِثِ
أَنَّ النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
دَخَلَ
عَلَيْهَا
يَوْمَ
الْجُمُعَةِ وَهِيَ
صَائِمَةٌ
فَقَالَ
أَصُمْتِ
أَمْسِ
قَالَتْ لَا
قَالَ
تُرِيدِينَ
أَنْ تَصُومِي
غَدًا
قَالَتْ لَا
قَالَ
فَأَفْطِرِي
Cüveyriyeı bint Haris
(r.anha)'dan rivayet edildiğine göre,
Cuma günü Cüveyriye
oruçlu iken Peygamber (s.a.v.) onun yanına girip;
"Dün oruç tuttun
mu?" diye sormuştur.
Cüveyriye:
Hayır, demiş. Peygamber
(s.a.v.);
"(Peki) yann
tutmayı arzu ediyor musun?", buyurmuştur. Cüveyriye:
"Hayır" demiş.
Bunun üzerine Peygamber (s.a.v.):
"(O zaman) orucunu
boz," buyurmuştur.
İzah:
Buharî, siyam
Bu hadisi Buharî
"cuma gününün orucu cuma günü oruçlu
olarak sabahladığında birgün
evvel oruç tutmamışsa sonraki günde tutmak istemiyorsa
orucunu açması gerekir" adındaki başlık altında zikretmiştir.
Ebû Davud'un bâb
başlığı olarak koyduğu "bunda ruhsat" cümlesindeki "bunda"
sözünden maksadın ne olduğunda değişik görüşler vardır.
Bezlu'l-mechûd sahibi
bu sözün sadece cumartesi günü oruç tutmaya işaret olduğunu söylerken, Menhel
sahibi bu işaretin hem cuma hem de cumartesi günleri oruçlarını işaret kabul
edilmesinin daha münasib olduğunu söyler. Avnü'l-Mabudda ise bu konuda hiçbir
açıklama mevcut değildir. Biz tercememizi el-Menhel sahibinin tercihine uygun
olarak yaptık.
Hadîs-i şerif hadd-i
zatında sadece cuma günü oruç tutmanın caiz olmadığına delâlet etmektedir. Bu
bakımdan bu hadisin "sadece cuma günü oruç tutmanın yasak oluşu"
adındaki babda yer alması daha uygundu. Herhalde hadisin buraya alınması hadisi
yazan katibin bir hatası olmalıdır. Nitekim Beyhaki bu hadisi sadece cuma günü
oruç tutmayı meneden başlık altında vermiştir. Sünen-i Ebû Davud'u istinsah
eden katibin, hadisi bu başlık altına koyması, başlıktaki işaret ismi
("bunda" sözü)nin sadece cumartesi günü orucu ile ilgili olduğu
kanaatini benimsemesinden olabilir.
Hadis-i şerif bir
kimsenin ibâdet zannederek başladığı bir ameli aksi ortaya çıktığı takdirde
kesmesi gerektiğini göstermektedir. Çünkü Rasûlullah ibâdet maksadıyla cuma
günü oruca başlayan Cüveyriyye (r.anha)'ya bir gün evvel tutmadığını ve birgün
sonra da tutmak niyetinde olmadığını öğrenince, orucunu bozmasını emretmiştir.
Yine hadis-i şerif bir
gün evveli veya birgün sonrası ile beraber olması şartıyla cuma günü ve cuma
ile beraber olmak şartıyla da cumartesi günü oruç tutmanın caiz olduğuna
delâlet etmektedir. Ama hadiste sadece cumartesi günü oruç tutmanın caiz
olmadığına dair hiç bir işaret mevcut değildir. O bakımdan başlıktaki işaret
ismini sadece cumartesi günüyle ilgili görmek pek isabetli değildir.