NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ
حَنْبَلٍ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الرَّزَّاقِ
حَدَّثَنَا
جَعْفَرُ
بْنُ
سُلَيْمَانَ
حَدَّثَنَا
ثَابِتٌ الْبُنَانِيُّ
أَنَّهُ
سَمِعَ
أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ
يَقُولُ
كَانَ
رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يُفْطِرُ
عَلَى
رُطَبَاتٍ
قَبْلَ أَنْ
يُصَلِّيَ فَإِنْ
لَمْ تَكُنْ
رُطَبَاتٌ
فَعَلَى تَمَرَاتٍ
فَإِنْ لَمْ
تَكُنْ حَسَا
حَسَوَاتٍ مِنْ
مَاءٍ
Enes b. Mâlik (r.a.)'in şöyle
dediği rivayet edilmiştir:
Rasûlullah (s.a.v.)
akşam namazını kılmadan önce bir kaç taze hurma ile, eğer hurma yoksa kuru
hurma ile iftar ederdi o da bulunmazsa bir kaç yudum su yudumlardı.
İzah:
Tirmizî, savm; Ahmed b.
Hanbel, III, 164; Dârekutnî, Sünen, II, 185.
Tirmizî bu hadis için
"hasen-garib" demiştir. Hadisten Hz. Peygamber'in iftarını tek hurma
ile değil, üç veya daha çok hurma ile açtığı anlaşılmaktadır.
Tirmizî'nin rivayet
ettiği bir hadiste- ise, Rasûlullah'ın yazın su ile, kışın ise, hurma ile iftar
ettiği bildirilir.[Tirmizî, savm]
Açıklama
1. İftarı akşam
namazından önce açmak sünnettir. Hz. Ömer ve Osman'ın namazdan sonra iftar
ettiklerine dâir rivayetler cevaza hamledilir.
2. Oruçlunun varsa
hurma, yoksa su ile iftar etmesi müstehabtır.