NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
مَسْلَمَةَ
الْقَعْنَبِيُّ
عَنْ مَالِكٍ
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
دِينَارٍ
عَنْ ابْنِ
عُمَرَ أَنَّ
رَسُولَ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ إِنَّ
الْغَادِرَ
يُنْصَبُ
لَهُ لِوَاءٌ
يَوْمَ
الْقِيَامَةِ
فَيُقَالُ
هَذِهِ
غَدْرَةُ فُلَانِ
بْنِ فُلَانٍ
İbn Ömer'den (r.a)
demiştir ki: Rasûlullah (S.A.V.) buyurdu ki;
"Verdiği sözü
tutmayan bir kimse için kıyamet günü, bir bayrak dikilir (ve) bu (bayrak) falan
oğlu falanın ahdini bozması (nın alameti) dir, denilir."
İzah:
Buharî, cizye, edeb,
hayl; Tirmizî, siyer, fiten; İbn Mace, cihad; Ahmed b. Hanbel II, 96, 103, 112
.
Verdiği sözü tutmayıp
onu bozan kimseyi teşhir suretiyle, onu insanlar huzurunda, rezil ve rüsvay
etmek için kıyamet gününde arkasına bir bayrak dikilir ve bir münadi; işte bu
verdiği sözü bozan kimsedir, diye yüksek sesle bağırır.
Hadis-i şerif, ahdini
bozan kimseleri kıyamet gününde bekleyen bu kötü akıbeti haber vermektedir.
Hafız İbn Hacer'in
el-Fethu'l-Barî isimli eserinde yaptığı açıklamaya göre İbn Ebû Cemre bu hadis hakkında
şunları söylemiştir: Kıyamet gününde ahdini bozan kimseler için, ahidlerini
bozmaları sayısınca bayraklar dikilir. Bu kimselerin ahdi bozma işi dünyada
genellikle gizli kaldığı için Allah, onları bu suçlarını teşhir etmek suretiyle
cezalandırır. Aslında Araplar, bayrak dikme tabirini; bir işi en iyi şekilde
teşhir etmek anlamında kullanırlar. Hadiste geçen "bayrak dikilir"
sözünü "o kimse en iyi bir şekilde teşhir edilir/1 manasında anlamak
gerekir.