NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
إِبْرَاهِيمُ
بْنُ
الْحَسَنِ الْمِصِّيصِيُّ
حَدَّثَنَا
حَجَّاجٌ يَعْنِي
ابْنَ
مُحَمَّدٍ ح و
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الْمَلِكِ
بْنُ
شُعَيْبٍ
وَحَدَّثَنَا
ابْنُ وَهْبٍ عَنْ
اللَّيْثِ
بْنِ سَعْدٍ
عَنْ
حَيْوَةَ بْنِ
شُرَيْحٍ
عَنْ ابْنِ
شُفَيٍّ عَنْ
أَبِيهِ عَنْ
عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
عَمْرٍو أَنَّ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ
لِلْغَازِي
أَجْرُهُ وَلِلْجَاعِلِ
أَجْرُهُ
وَأَجْرُ
الْغَازِي
Abdullah b. Amr'den
rivayet olunduğuna göre, Rasûlullah (s.a.v.) şöyle, buyurmuştur;
"Mücâhid için
(sadece kendi cihadının) sevabı vardır. (Ona silah temininde) yardımcı olan
kimse için hem (yardımının) sevabı hem de cihad sevabı vardır."
Diğer Tahric: Ahmed b.
Hanbel, II, 174.
AÇIKLAMA:
Bir önceki hadis-i
şerifin şerhinde de açıkladığımız gibi bir kimsenin yaptığı savaş karşılığında
ücret almasının caiz olup olmadığı ulemâ arasında ihtilaflıdır. Başta İmam
Şafiî olmak üzere ulemâdan bazıları bir kimsenin yaptığı savaş karşılığında
ücret almasının caiz olmadığını savunurlarken diğer bazıları da bunun sahih
olduğunu iddia etmişlerdir. Ücretle asker kiralamanın caiz olmadığını savunan
ilim adamlarına göre metinde geçen "câi!" kelimesi, mücâhidi harp
aletleriyle teçhiz eden, onu cihad için lüzumlu olan harp malzemeleriyle donatan
kimse demektir. Ve hadis, "Gazi için bir sevab, gaziyi teçhiz eden kimse
için de iki sevab vardır" anlamına gelir.
Savaş karşılığında
ücret almanın caiz olduğunu savunan kimselere göre ise, metinde geçen
"câil" kelimesi bir kimseyi ücretle savaşa gönderip de ona savaşı
karşılığında ücret ödeyen kimse demektir ve bu hadis-i şerif; "Gazi için
bir sevab vardır. Ücretle savaşa asker gönderen kimse içinse biri kendi sevabı
biri de gazinin sevabı olmak üzere iki sevab vardır" anlamına gelir. Bu
görüşü savunan ulemaya göre ücretle savaşa asker gönderen kimseye iki sevab
ödenmesi iki sebepten ileri gelmektedir: Birincisi gaziye ücret ödemesi, diğeri
de gazinin savaşmasına sebep olmasıdır.