NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
أَبُو
الْوَلِيدِ
الطَّيَالِسِيُّ
حَدَّثَنَا
شُعْبَةُ
عَنْ هِشَامِ
بْنِ زَيْدٍ
قَالَ
دَخَلْتُ
مَعَ أَنَسٍ
عَلَى
الْحَكَمِ
بْنِ
أَيُّوبَ
فَرَأَى
فِتْيَانًا
أَوْ غِلْمَانًا
قَدْ
نَصَبُوا
دَجَاجَةً
يَرْمُونَهَا
فَقَالَ
أَنَسٌ نَهَى
رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ أَنْ
تُصْبَرَ
الْبَهَائِمُ
Hişam b. Zeyd'den
demiştir ki:
(Dedem) Enes (b.
Malik)'le birlikte el-Hakem b. Eyyub'un evine) girmiştik. (Dedem Enes) bir
tavuğu (hedef olarak) dikip ona atış yapan bir takım gençler yahut çocuklar
gördü de:
"Resûlullah
(s,a.v.) hayvanlar'ın nişan hedefi olarak kullanılmasını yasakladı." dedi.
İzah:
Buhari, zebaih; Müslim,
sayd; Nesaî, dahaya; İbn Mâce, zebaih; Ahmed b. Hanbel 11-94; 111-117, 171,
191, 318, 322, 339.
Hz. Enes'in,
el-Hakem'in evinde iken gördüğü gençlerin veya çocukların, el-Hakem'in emrinde
çalışan bir takım gençler olması veya el-Hakem'in kendi çocukları olması
mümkündür.
Sabr: Bir hayvanı
bağlayarak atış taliminde hedef olarak kullanmak demektir.
Hadis-i şerifte geçen
yasak, tahrim ifade ettiğinden atış talimi için herhangi bir hayvanı hedef
olarak kullanmak haramdır. Çünkü bu hayvana işkencedir. Hayvana işkence ise,
onun telef olmasına sebeb olur. Hayvan telef olunca da eti yenir cinsten ise
de, değilse ondan sağlanacak menfaat kaybedilmiş olur.