NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
يَحْيَى بْنُ
خَلَفٍ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الْأَعْلَى
حَدَّثَنَا
هِشَامٌ عَنْ
الْحَسَنِ
أَنَّهُ
كَانَ
يَقُولُ إِمَاطَةُ
الْأَذَى
حَلْقُ
الرَّأْسِ
Hasan(-ı Basrî)nin
(şöyle) dedi(ği rivayet olunmuştur. Bir önceki 2839. hadiste geçen) "Ezayı
kaldırmak" (sözünden maksat yeni doğan çocuğun) “başı(nı) traş
etmektir."
İzah:
Bir önceki hadis-i
şerifte geçen ezayı kaldırmak tabirine
Hasan-ı Basrî (r.a.) yeni doğan çocuğun başındaki ana tüylerini traş
etmek manası vermiştir.
İbn Sîrin (r.a.) de
"şayet ezâ'nın kaldırılmasından maksat çocuğun saçının traşı değilse
başka ne olabilir?" diyerek bu konuda Hasan-ı Basrî'nin görüşüne
katılmıştır; el-Esmâ'î ise; söz konusu tabirden çocuğun saçlarını traş etmenin
kasdedilmiş olduğunu kesin bir dille ifade etmiştir.
Her ne kadar sözü geçen
alimler "ezayı kaldırmak" tabirine bu manayı vermişlerse de 2838
numaralı hadisin şerhinde mealini sunduğumuz İbn Ab-bas'dan rivayet edilen
hadis-i şerif nazar-ı dikkate alınırsa, bu ta'biri sadece çocuğun baş traşına
hasretmenin doğru olmayacağı onun, çocuğun altının temizliğinden çocuk
bakımıyla ilgili diğer temizliklere kadar varan geniş kapsamlı bir mana ifade
ettiği anlaşılır.