NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ كَثِيرٍ
أَخْبَرَنَا
سُفْيَانُ
عَنْ سَعْدِ
بْنِ إِبْرَاهِيمَ
عَنْ
طَلْحَةَ
بْنِ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
عَوْفٍ قَالَ
صَلَّيْتُ
مَعَ ابْنِ عَبَّاسٍ
عَلَى
جَنَازَةٍ
فَقَرَأَ
بِفَاتِحَةِ
الْكِتَابِ
فَقَالَ
إِنَّهَا
مِنْ
السُّنَّةِ
Talha b. Abdullah b. Avf'dan
demiştir ki:
"Ben İbn Abbas'Ia
beraber cenaze namazı kıldım (Namazda) Fatiha't-ül-kitabı okudu ve -bu
sünettendir- dedi."
İzah:
Buhari, cenâiz;
Tirrnizî, cenâiz; Nesaî, cenâiz
Bu hadis-i şerif,
cenaze namazında Fatiha okumanın meşru-luğuna delalet etmektedir. Ayrıca
Hakim'in Cabir'den rivayet ettiği "Rasûlullah (s.a.v.) bizim cenaze
namazlarımızda dört tekbir alır ve ilk tekbirden sonra Fatiha sûresini
okurdu.'1 mealindeki hadis-i şerifle îmam Şafiî'nin Ebû Ümame'den rivayet
ettiği Nebi (s.a.v.)'in sahabilerinden birisinin: "Cenaze namazında
imamın, birinci tekbirden sonra gizlice Fatiha okuması sünnettendir. Diğer
tekbirlerden sonra Nebi (s.a.v.)'e sala-vat getirir ve ihlasla dua eder. Fakat
başka bir şey okumaz. Sonra gizlice içinden selam verir." dediğini ifade
eden hadis-i şerif de cenaze namazında Fatiha okumanın meşruluğuna delalet
etmektedir. el-Misver b. Mahreme ile el-Hadi, el-Kasım, el-Müeyyedbillah bu
hadis-i şeriflerle, Buhârî'nin Tarih'-inde Fudale b. Ebî Ümeyye'den rivayet ettiği,
"İmamın Hz. Ebû Bekir'le Hz. Ömer'in cenaze namazında Fatiha sûresini
okuduğunu" ifade eden hadis-i şerife dayanarak cenaze namazında Fatiha
sûresini okumanın meşru olduğunu söylemişlerdir.
İbn Mace'nin Ümmü
Şüreyk'den rivayet ettiği "Rasûlullah (s.a.v.) cenaze üzerinde namaz
kıldığımızda) Fatiha sûresini okumamızı emretti."[İbn Mace, cenâiz] mealindeki
hadisle Nesaî'nin rivayet ettiği Hz. Nebiin cenaze namazında, Fatiha okuduğunu
ifade eden hadis-i şerif [Nesâi, cenâiz] de bu görüşü te'yid etmektedir.
Mezheb imamlarının bu
mevzudaki görüşlerini şöylece özetleyebiliriz:
1. Şâfiîler, yukarıda
geçen hadis-i şeriflere dayanarak cenaze namazında Fatiha okumanın farz
olduğunu söylemişlerdir. Onlarca efdal olan Fati-ha'yı birinci tekbirden sonra
okumaktır. İkinci tekbirden sonra Nebi (s.a.v.)'e salavat getirmek farz olduğu
gibi, üçüncü tekbirden sonra ölüye dua etmek de farzdır. Dördüncü tekbirden
sonra ise kısa bir dua yapılıp selam verilir.
2. Hanbeliler de bu
mevzuda Şâfiîler gibi düşünmektedirler. Ancak Han-belilere göre, Fatiha'y1
birinci tekbirden sonra okumanın hükmü farzdır.
İshak ile Davudu Zahiri
de, cenaze namazında Fatiha okumanın farz olduğunu söylemişlerdir.
İbn Münzir, İbn Mes'ud
ile İbn Zübeyr ve Ubeyd b. Umeyr (r.a)'in de bu görüşte olduklarım rivayet
ediyor. Delilleri ise, yukarıda mealini sunduğumuz İbn Mace'nin Ümmü
Şüreyk'ten rivayet ettiği hadisle mevzumuzu teşkil eden hadisi şeriftir. Çünkü
her ne kadar mevzumuzu teşkil eden hadis mevkuf ise de sahabinin mevkufu,
merfu hükmündedir. Nitekim metinde geçen Hz. İbn Abbas'm "Bu
sünnettendir" sözü bu hadisin merfu olduğuna açıkça delalet etmektedir.
Bu görüşte olan halef
ve selef âlimlerinin bu mevzudaki delillerinden biri de, daha önce tercümesini
sunduğumuz "Fatiha okumayan kimsenin namazı olmaz." anlamındaki 822
numaralı hadis-i şeriftir. Sözü geçen âlimlere göre, bu hadis-İ şerif cenaze
namazı için de geçerlidir. Çünkü cenaze namazı da bir namazdır. Diğer
namazlarda olduğu gibi orda da kıyam ve kıraatin bulunması gerekir.
Ebû Hüreyre (r.a) ile
Ebû Derda, İbn Mes'ud ve Enes (r.a) den rivayet edildiğine göre, kendileri
cenaze namazında ilk üç tekbirin her birisinden sonra Fatiha okurlar, dua
ederler, cenaze için istiğfar ederlermiş. Dördüncü tekbirden sonra ise, hiçbir
şey okumadan namazdan çıkarlarmış.
3. Tavus, Ata, ibn
Sırın, İbn Cübeyr, es-Şabî, Mücahid, Hammad, es-Sevrfise, cenaze namazında
Fatiha'nın okunmayacağı görüşündedirler. İbn Ömer'in de bu görüşte olduğu rivayet
edildiği gibi, Hanefi mezhebinin görüşü de budur. Hanefi alimlerine göre,
cenaze namazı dört tekbirle kılınır. Birinci tekbirden sonra, sübhaneke ikinci
tekbirden sonra salli barik duaları okunur. Üçüncü tekbirden sonra, ölü için
dua edilir. Dördüncü tekbirden sonra ise, iki tarafa selam verilerek namazdan
çıkılır. Namaz esnasında Kur'-an'dan bir sûre okumak niyyetiyle Fatiha
okunamaz.
Hanefi ulemasından
Tahavi'ye göre yukarıda geçen bazı hadisi şeriflerde ifade edilen Rasûlü Ekrem
Efendimizin cenaze namazında, Fatiha okuması da Kur'ân-i Kcrim'den bir sûre
okuma niyetiyle değil, sena kasdıyla olmuştur.
4. Malikilere göre:
Cenaze namazında Kur'ân'dan bir sûre okumak niyetiyle Fatiha okumak mekruhtur.
Bunlara göre her tekbirden sonra Allah'a sena edip Nebi (s.a.v.)'e salavat
getirmek müstehabtır, dua okumak ta vaciptir.
Malikilerin, cenaze
namazında Fatiha okumanın mekruh olduğuna dair delilleri, İmam-ı Malik'in
Nafî'den rivayet ettiği, "Abdullah İbn Ömer cenaze namazında, Kur'ân'dan
hiçbir şey okumazdı."[Muvatta, cenâiz] mealindeki hadis-i şeriftir.
Bununla beraber
Malikilere göre; cenaze namazı kılan kimsenin cenaze namazında Kur'ân okumanın
farz olduğunu söyleyen imamlara ters düşmemek gayesiyle Fatiha okunmasında
hiçbir kerâhat yoktur. Hatta bu maksatla Fatiha okumak müstehabdır.