NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
سَهْلُ بْنُ
بَكَّارٍ
عَنْ أَبِي
عَوَانَةَ
عَنْ عَبْدِ
الْمَلِكِ
بْنِ عُمَيْرٍ
عَنْ أُمِّ
الْعَلَاءِ
قَالَتْ عَادَنِي
رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
وَأَنَا
مَرِيضَةٌ
فَقَالَ
أَبْشِرِي يَا
أُمَّ
الْعَلَاءِ
فَإِنَّ
مَرَضَ الْمُسْلِمِ
يُذْهِبُ
اللَّهُ بِهِ
خَطَايَاهُ كَمَا
تُذْهِبُ
النَّارُ
خَبَثَ
الذَّهَبِ
وَالْفِضَّةِ
Ümmü'l-Ala'dan demiştir
ki:
Rasûlullah (s.a.v.) beni
hasta iken ziyaret etti ve
"Ey Ümm'l-Ala sana
müjde (ler olsun) çünkü ateşin altın ve gümüş'ün paslarını giderdiği gibi bîr müslüman'ın
hastalığı da onun günahlarını giderir " buyurdu.
İzah:
İbn Mace, tıb
Münzirî'nin hasen
olarak nitelendirdiği bu hadis-i şerif, şu hükümleri içine almaktadır:
1. Erkeklerin hasta kadınları
ziyaret etmeleri caizdir. Fakat bu ziyaretin caiz olması mutlak değildir.
Ancak bu cevaz o kadınla yabancı bir erkeğin yalnızca başbaşa kalmamaları ve
tesettüre tam manasıyla riayet gibi şartların gerçekleşmesine bağlıdır. Bu
şartların gerçekleşmemesi halinde bu ziyaret haram olur.
2. Ziyaretçinin
hastaya, hastalığının günahlarına keffaret olacağını hatırlatması ziyaretin
adabındandır. Çünkü bu hatırlatma hastanın gönlüne rahatlık verir ve kendisine
teselli eder.
3. Kaza ve kadere
teslim olmak gerekir.
4. Hastalıklar hastanın
günahlarına kefferat olur.
Bu mevzuda rivayet
edilmiş olan hadis-i şeriflerin meali şöyledir: a) Şeddad b. Evs, arkadaşıyla
birlikte bir hastayı ziyaret ettiği zaman ona "Bu sabah nasılsın?"
diye sorduklarında "Bu sabah Allah'ın nimeti üzerimdedir" diye cevap
verdi. Şeddad da sana müjde (ler olsun. Çünkü hastalıklar) Günahlara
keffarettir. Hataları siler. Çünkü ben Rasülullah (s.a.v.)'i "Aziz ve
Celil olan Allah (bir müslüman hastalandığı zaman meleklerine şöyle) buyurur.
Ben bir mü'min kulumu (hastalıkla) imtihan ettiğimde (o kulum) bana hamdedecek
olursa, o (kulum) yatağından anasından doğduğu günkü gibi bütün günahlardan
arınmış olarak tertemiz kalkar (ey meleklerim) bu kulumu (ibadetlerine devam
etmekten) ben alıkoydum ve onun başına bu imtihanı ben getirdim. Binaenaleyh,
sağlığında (ibadetlerine) karşılık olarak onun için yazmış olduğunuz sevapların
aynısını şimdi de yazınız, buyurur" derken işittim, diye cevap
verdi.[Ahmed b. Hanbel, IV,123.]
b) Bir defasında Rasülullah
(s.a.v.)'ın huzurunda hummadan bahsedildi. (Orada bulunan) bir adam da hummaya
sövdü. Bunun üzerine peygam-ber(s.a.s) (adama)...
"Hummaya sövme.
Çünkü ateş, demirin pasını giderdiği gibi humma (hastalığı) da günahları
giderir " buyurdu.[Tirmizî, tıb]
c) Bir gün peygambe/.
(s.a.v.) beraberinde Ebû Hûreyre olduğu halde humma (sıtma) ateşinin
şiddetinden dolayı hastalanan bir
kimsevi ziyaret etti ve hastaya:
"Sana müjdeler
olsun çünkü yüce Allah buyuruyor ki: Humma benim ateşinidir. Ben onu mü'min
kuluma dünyada musallat ediyorum ki o kulıf-mun ahiretteki ateşten payı
(dünyada çektiği humma ateşi) olsun11 buyurdu.[Tirmizî, tıb; İbn Mace, tıb,
Ahmed b. Hanbel, 11,440.]