NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
عَبَّاسٌ
الْعَنْبَرِيُّ
حَدَّثَنَا
عُثْمَانُ
بْنُ عُمَرَ
حَدَّثَنَا
أُسَامَةُ
عَنْ
الزُّهْرِيِّ
عَنْ أَنَسٍ
أَنَّ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
مَرَّ
بِحَمْزَةَ
وَقَدْ
مُثِّلَ بِهِ
وَلَمْ
يُصَلِّ
عَلَى أَحَدٍ
مِنْ الشُّهَدَاءِ
غَيْرِهِ
Enes (r.a)'den (rivayet
edildiğine göre),
Nebi (s.a.v.) Hamza'nın
organları kesilmiş bir halde (yatan cesedinin) yanına varmış ve ondan başka
(Uhud) şehidleri(nin hiçbiri) üzerine namaz kılmamıştır.
İzah:
Darekutnî metinde geçen
"Ondan başka Uhud şehidlerinin hiçbiri üzerine namaz kılmadı'' sözünün
zayıf olduğunu, aksini ifade eden rivayetlerin buna tercih edildiğini ifade
etmiştir. Yine Hafız Darekuöıî'nin açıklamasına göre, Tirmizî Kitabü'l-ilel
isimli eserinde bu hadisin senedini sıhhat derecesini tmam Buhârî'ye sorduğunu
îırıam Buhârî'-nin de ravi Usame'nin bu rivayetinde yanılmış olduğunu
söylediğini ifade etmiştir.
Bilindiği gibi Musannif
Ebû Dâvûd bu mevzuda Hz. Zeyd b. Üsame'den üç hadis rivayet etmiştir. Bunlardan
birincisi Hz. Nebiin Uhud şehidlerinden istisnasız hiçbirinin üzerine namaz
kılmadığını ifade eden 3135 numaralı hadis-i şerif ikincisi, Hz. Nebiin Uhud
şehidleri üzerine namaz kılıp kılmadığına temas etmeyen 3136 numaralı hadis-i
şerif, biri de mev-zumuzu teşkil eden bu 3137 numaralı hadis-i şeriftir. Hafız
İbn Hacer bu rivayetlerden 3136 numaralı hadisi bir numara sonra mealini
sunacağımız
3138 numaralı hadis-i
şerife muvafık olduğu için 3135 ve 3137 numaralı hadislere tercih etmiştir.
Çünkü 3138 numaralı hadisi şerif basendir.
Biz mezheb imamlarının
bu mevzudaki görüşlerini 3135 numaralı hadisin şerhinde açıkladığımız için
burada tekrara lüzum görmüyoruz.