NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
عُبَيْدٍ
الْمُحَارِبِيُّ
حَدَّثَنَا
عَمْرُو بْنُ
هَاشِمٍ
أَبُو
مَالِكٍ
الْجَنْبِيُّ
عَنْ إِسْمَعِيلَ
بْنِ أَبِي
خَالِدٍ عَنْ
عَامِرٍ عَنْ
عَلِيِّ بْنِ
أَبِي
طَالِبٍ
قَالَ لَا تُغَالِ
لِي فِي
كَفَنٍ فَإِنِّي
سَمِعْتُ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَقُولُ لَا
تَغَالَوْا
فِي
الْكَفَنِ
فَإِنَّهُ
يُسْلَبُهُ
سَلْبًا
سَرِيعًا
Ali b. Ebû Talib (r.a)
den demiştir ki:
Kefen (seçmek) te
pahalıcıhğa sapmayınız. Çünkü ben Rasûlullah (s.a.v.)'i
"Kefen hususunda
pahalıcılık yapmayınız. Çünkü o, çabuk soyulur." derken işittim.
İzah:
Kefen seÇerken, gerek
kefenin sayısı, gerek ölçüleri ve gerekse fiatı hususunda Hz. Nebiin ve
ashabının tatbikatını gözönünde bulundurmak, lükse kaçan ve sahibine ağır
külfetler yükleyen pahalı kumaşlar seçmekten kaçınmak gerekir. Çünkü Rasûlü
Zîşan Efendimizin tabiriyle, kefen ölünün vücudunda çok kısa bir zamanda eskir
ve lime lime olarak soyulup gider. Nitekim bir hadis-i şerifte buyurulduğu
Üzere "Ebû Bekir (r.a) vefat ederken kendi üzerinde bulunan zaferanla
lekelenmiş bir elbiseye bakarak -şu elbisemi yıkayın ve O’na iki elbise daha
katın da beni onlarla kefenleyin- demiştir." Hz. Aişe de kendisine O
eskidir deyince,
"Şüphesiz yeniyi
giymeye diri ölüden daha layıktır. O (kefen) ancak bedenden akan irin ve sarı
sular içindir.** cevabını vermiştir.[Buhari, cenaiz; Muvatta, cenaiz; Ahmed b.
Hanbel VI-45, 132.]
Binaenaleyh, erkekler
için sünnet olan kefen; lifafe, izar ve kamisten ibarettir. İşte bu üç parça
bezin, temiz olmak şartıyla yeni veya kullanılmış olması arasında bir fark
olmadığı gibi [Miras Kâmil, Sahih-i Buhaıi terceme ve şerhi IV- 426, 427.]
sünnet olan bu kumaşların seçiminde pahalı kumaşlardan kaçınmaktır.
Mevzumuzu teşkil eden
bu hadis-i şerifin, "Biriniz kardeşini kefenlediği zaman, kefenini güzel
yapsın." mealindeki 3148 numaralı hadis-i şerifle, Deylemî'nin rivayet
ettiği "cenazelerinizin kefenini güzel yapın: Zira onlar biribirlerine
onunla iftihar ederler ve kabirlerinde birbirlerini onunla ziyaret
ederler." mealindeki hadis-i şerif arasında bir çelişki yoktur. Çünkü kefenin
güzel olmasından maksat, pahalı olması değil, temiz ve hayatta giyilebilen
kumaşlar cinsinden olması ondan daha pahalı ve daha düşük olmayıp orta kalitede
bir bezden olmasıdır ki bu da dinin koymuş olduğu ölçüleri aşmamakla
gerçekleşir.
Ancak mevzumuzu teşkil
eden bu hadisin senedinde Amr b. Hişam el-Cenbî vardır. Bu râvinin güvenilir
bir râvi olup olmadığı hakkında ihtilaf vardır. Sonra Sabi ile Hz. Ali arasında
bulunması gereken ravi de atlanmıştır. Bu bakımdan bu hadis munkati' dir.
Çünkü Darekutnî'nin açıklamasına göre Sa'bi Hz. Ali'den bir hadisten başka bir
hadis işitmemiştir. O hadiste bu hadis değildir.