NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
زُهَيْرُ
بْنُ حَرْبٍ
أَنَّ مُحَمَّدَ
بْنَ الزِّبْرِقَانِ
أَبَا
هَمَّامٍ
حَدَّثَهُمْ قَالَ
زُهَيْرٌ
وَكَانَ
ثِقَةً عَنْ
يُونُسَ عَنْ
الْحَسَنِ
عَنْ أَنَسِ
بْنِ مَالِكٍ
أَنَّ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ لَا
يَبِيعُ
حَاضِرٌ لِبَادٍ
وَإِنْ كَانَ
أَخَاهُ أَوْ
أَبَاهُ قَالَ
أَبُو دَاوُد
سَمِعْت
حَفْصَ بْنَ
عُمَرَ
يَقُولُ حَدَّثَنَا
أَبُو
هِلَالٍ
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدٌ
عَنْ أَنَسِ
بْنِ مَالِكٍ
قَالَ كَانَ يُقَالُ
لَا يَبِيعُ
حَاضِرٌ
لِبَادٍ وَهِيَ
كَلِمَةٌ
جَامِعَةٌ
لَا يَبِيعُ
لَهُ شَيْئًا
وَلَا
يَبْتَاعُ
لَهُ شَيْئًا
Enes b. Mâlik (r.a)'den
rivayet edildiğine göre, Hz. Peygamber (s.a.v.) şöyle buyurmuştur:
"Şehirli, babası
veya kardeşi bile olsa, bedevi (köylü) nin (malını) onun namına satmasın."
Ebû Dâvûd dedi ki: Hafs b.
Ömer'den işittim, şöyle diyordu: Bize Hilâl haber verdi, bize Muhammed, Enes b.
Mâlik'in şöyle dediğini haber verdi: "Şehirli bedevi namına satmasın,
deniliyordu. Ama bu kelime hem onun için bir şey satmasın, hem de onun için bir
şey satın almasın manalarına gelen bir kelimedir. "
İzah:
Nesâî, buyu'
Önceki hadisin şerhinde
Hattâbî'den naklen belirttiğimiz ifadeleri bu hadisin peşinde bizzat Ebû Dâvûd
kendisi ifade etmekte, "Şehirli bedevi namına satmasın" cümlesinin
aynı zamanda satın almaya da şamil olduğunu söylemektedir. Şevkânî de,
hadisteki nehyin hem satmak, hem de satın almakla ilgili olduğunu söyler. Konu
önceki hadiste izah edilmiştir.