NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُوسَى بْنُ
إِسْمَعِيلَ
حَدَّثَنَا
قَيْسٌ عَنْ
أَبِي
هَاشِمٍ عَنْ
زَاذَانَ
عَنْ
سَلْمَانَ
قَالَ
قَرَأْتُ فِي
التَّوْرَاةِ
أَنَّ
بَرَكَةَ
الطَّعَامِ الْوُضُوءُ
قَبْلَهُ
فَذَكَرْتُ
ذَلِكَ لِلنَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَقَالَ
بَرَكَةُ الطَّعَامِ
الْوُضُوءُ
قَبْلَهُ
وَالْوُضُوءُ
بَعْدَهُ
وَكَانَ
سُفْيَانُ
يَكْرَهُ الْوُضُوءَ
قَبْلَ
الطَّعَامِ
قَالَ أَبُو
دَاوُد
وَهُوَ
ضَعِيفٌ
Selman (r.a)'den şöyle
rivayet olunmuştur; dedi ki:
Ben Tevrat'ta,
"Yemeğin bereketi, yemekten önce elleri ve ağzı yıkamaktır" (sözünü)
okumuştum. Bunu Nebi (s.a.v.)'e anlattım. Bunun üzerine (Hz. Peygamber s.a.v.);
"Yemeğin bereketi
yemekten önce elleri, yemekten sonra da elleri ve ağzı yıkamaktır"
buyurdu. Süfyân (es-Sevrî), yemekten önce elleri yıkamayı mekruh görürdü.
Ebû Dâvûd dedi ki: Bu
hadis zayıftır.
İzah:
Tirmizî, et'ime; Ahmed
b. Hanbel, I, 441.
Bu hadis-i şerif
yemekten Önce ve sonra elleri yıkamanın sünnet olduğunu söyleyen Hanefîlerin
delilidir. İmam Mâlik ile Süfyân-i Sevrî bir önceki hadis-i şerifin zahirine
sarılarak yemekten önce elleri yıkamanın mekruh olduğuna, İmam Şafiî de
yemekten önce elleri yıkamayı terketmenin müstehab olduğuna hükmetmiştir.
Aslında bir önceki
hadis-i şerifte Hz. Nebi'in yemekten önce gereksiz gördüğü şey abdest
almaktır, elleri yıkamak değildir. Bununla birlikte yemekten önce abdest
almakta da bir sakınca yoktur.[Aliyyü'l-Kârî, Şerhu' Ayni'1-İlm ve Zeyni'1-Hilm,
I, 273.]
Avnü'l-Ma'bûd yazarının
açıklamasına göre, Ahmed b. Hanbel de yemekten önce el yıkamanın müstehab
olmadığı görüşünde idi.
Oysa Aliyyü'l-Kârî'nin
açıkladığı gibi Hz. Nebi, "Yemekten önce elleri yıkamak fakirliği, yemekten
sonra yıkamak da cinneti önler" buyurmuştur. Bu bütün Nebilerin
sünnetidir. Bununla birlikte Süfyân-ı Sevrî'nin bunu mekruh görmesi şaşılacak
bir şeydir. Her halde Süfyan-ı Sevr'i bu sözü, elini daha önce iyice yıkadığı
için temiz olduğunu kesinlikle bilen kimseler için söylemiştir. Maksadı da su
israfını önlemektir.
Bu bakımdan Hanefî
uleması yemekten önce ve sonra elleri yıkamanın sünnet olduğunu söylemişlerdir.
Bu mevzuda
Dürrü'l-Muhtâr isimli eserde, "Yemeğin sünneti yemekten önce Besmele çekmek,
yemekten sonra Elhamdüllillah demektir" diye kaydedilmiştir. Mülteka
isimli eserde de bunlara, yemekten önce ve sonra ellerin yıkanması da ilâve
edilmektedir.
Avnü'l-Ma'bûd yazarının
dediği gibi, her zaman kirlenmeye ve mikrop kapmaya müsait olduğundan, yemekten
önce ellerin yıkanması yemeğin vücuda yaraması yönünden çok lüzumludur.
Yemek esnasında
yağlanmaları ve yemeğin bulaşması kaçınılmaz olduğu için de yemekten sonra
ellerle birlikte ağzı yıkamakta da çok büyük faydalar vardır.
Binaenaleyh bu sünnete
uyularak yenen yemekte bereket olur. Bu şekilde yenen yemek nefsin sükunet
bulmasına yardımcı olduğu gibi ibadete koşmasına da sebep ve yardımcı olur.
Ayrıca bu şekilde yenen bir yemeğin, yiyenlerin doymasına yetecek kadar
maddeten artması da söz konusudur.