NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
سُلَيْمَانَ
لُوَيْنٌ
وَبَعْضُهُ
قِرَاءَةً
عَلَيْهِ عَنْ
سُفْيَانَ
عَنْ ابْنِ
جُرَيْجٍ
عَنْ ابْنِ
أَبِي
مُلَيْكَةَ
قَالَ قِيلَ
لِعَائِشَةَ
رَضِيَ
اللَّهُ
عَنْهَا
إِنَّ
امْرَأَةً
تَلْبَسُ
النَّعْلَ
فَقَالَتْ
لَعَنَ
رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
الرَّجُلَةَ
مِنْ
النِّسَاءِ
İbn Ebî Müleyke'den
rivayet olunmuştur; dedi ki: Âişe (ranha)'ya bir kadının erkek ayakkabısı
giydiği söylendi de; "Resululah (s.a.v), kadınlardan kendini erkeğe
benzetmeye çalışan (lar)a lanet etti" karşılığını verdi.
İzah:
Lanet, Allah'ın
rahmetinden uzaklık demektir.
hadis-i şerifler, erkeklerin kadınlara mahsus
olan elbiseler giyerek, kadınlara mahsus zinetleri takınarak giyim kuşamlarında,
kılık ve kıyafetlerinde kadınlara; kadınların da erkeklere has kıyafetlere
girerek erkeklere benzemesinin haram olduğunu İfade etmektedir.
Hafız İbn Hacer'in
açıklamasına göre; kadınların ya da erkeklerin, konuşmalarda ve yürüyüşlerinde
zıt cinslerine benzemeye çalışmaları da giyim kuşamlarında benzemeye çalışmaları
gibi haramdır.
Ancak, kadın ve erkeğin
kıyafetleri beldelere göve değiştiği için bazı beldelerde erkek ve kadın
kıyafetlerinin ayırd edilmeleri zorlaşacak şekilde birbirine benzeyebilirler.
Bu durumda kadınların islami şekilde örtün-meleriyle bu benzerlik ortadan
kalkmış olur.
Konuşmada ve yürüyüşte
karşı cinse bezemenin lanete hedef olması ise, yürüyenin ya da konuşanın
kasdına bağlıdır. Binaenaleyh yürümesini veya konuşmasını isteyerek karşı cinse
benzeten kimse bu lanete hedef olursa da, yaratılışları icabı yürüyüşleri ve
konuşmaları kadına benzeyen kimseler bu benzerlikten dolayı hadis-i şerifteki
lanete hedef teşkil etmezler.
Ancak bu durumda olan
kimseler bu benzerlikten kurtulmak için güçlerinin yettiği nisbette alıştırma
yapmakla mükelleftirler. Alıştırma sonucu yavaş yavaş bu durumdan
kurtulabilirler. Eğer bu durumdan .kurtulmak için gereken çabayı göstermezlerse
onlar da bu lanete müstahak ve hedef olurlar.
Bu hususta ellerinden
gelen çabayı sarfettikten sonra bu benzeyişten kurtulamayanlar ise vebalden
kurtulmuş olurlar. Binaenaleyh İmam Ne-vevî; sözü geçen hususlarda kadınlara
benzeyen erkeklerin bu hallerinden dolayı kinanamayacaklarını söylerken,
elinden gelen çabayı sarfettikten sonra bu benzerlikten kurtulamayan erkekleri
kasdetmiş olması gerekir. -Ulema, İmam Nevevî hazretlerinin bu sözünü böyle
anlamıştır.
Bir kadının ilimde,
irfanda ve dinen rağbet edilen diğer hususlarda erkeğe benzemesinde hiçbir
sakınca yoktur. Bilâkis bu gibi durumlardaki benzeme makbuldür.