NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدٌ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ الْوَارِثِ
عَنْ
شُعَيْبِ
بْنِ
الْحَبْحَابِ
عَنْ أَنَسِ
بْنِ مَالِكٍ
عَنْ النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ فِي
هَذَا
الْحَدِيثِ
قَالَ
يَقْرَؤُهُ
كُلُّ
مُسْلِمٍ
Bize Müsedded, ona
Abdulvaris haber verdi, o Şuayb b. el-Hicab'dan, Şuayb da Enes b. Malik (r.a)
vasıtasıyla Rasûlullah'tan rivayet ettiği bu hadiste Rasûîullah, "Onu
(Deccal'in alnındaki kafir yazısını) her müslüman okur." buyurdu.
İzah:
Müslim, fiten
Bu üç rivayet, Deccal'in
görünüşü ile ilgilidir. Aralarındaki cüzi farklara işaret için bunlar ayrı numaralar
altında verilmişlerdir. Bu rivayetlerden birincisinde Deccal'in iki gözü
arasındaki yazının “ = Kafir, ikincisinde, " Kaf, fe ve re harfleri)
olduğu bildirilmekte, üçüncüsünde ise bu yazının bütün müslümanlar tarafından
okunabileceği, ilavesi yer almaktadır. Sahih-i Müslim'deki bir rivayette
Ke-fe-re harfleri, "yani Kâfir" diye tefsir edilmiştir.
Hadisi şerifte,
gönderilen her Nebiin ümmetini Deccal'e karşı uyardığı bildirilmektedir.
Tirmizi'nin rivayetinde, Hz. Nuh (a.s)'un da ümmetini Deccal'e karşı uyardığı
ifade edilmekte ve Rasûlullah'm Deccal'in tek gözlü olduğunu diğer Nebilerin
haber vermediğini sadece kendisini bildirdiğini söylediği ilave edilmektedir.
Hz. Nuh'un ve daha
sonraki Nebilerin ümmetlerini Deccal'e karşı uyarmaları konusunda bir müşkil
görülmektedir. O şudur: Bir çok sahih hadiste Hz. İsa'nın inip Hz. Muhammed
(s.a.v.)'in şeriatı üzere amel edeceği ve Deccal'i öldüreceği haber
verilmiştir. Bu, Deccal'in Hz. Muhammed (s.a.v.)'in Nebiliğinden sonra
çıkacağını gösterir. O halde Hz. Nuh'un ve diğer Nebilerin ümmetlerini Deccal'e
karşı uyarmalarının sebebi nedir?
Bu müşkile şu şekilde
cevap verilmiştir: "Hz. Nuh'a ve daha sonraki Nebilere Deccal'in çıkacağı
vakit açıklanmamıştı. Bunlar Deccal'in çıkacağını biliyorlar ama çıkış vaktini
bilmiyorlardı.
Onun için ümmetlerini
uyarmışlardır. Nitekim önceleri bu bizim Nebiimizce de açıklanmamıştı. Onun
"eğer o ben aranızda iken çıkarsa ben onun hasmıyım" buyurmuş olması
da buna delildir. Hz. Peygamber (s.a.v.)'e Deccal'in çıkacağı zaman daha sonra
bildirilmiştir.
Bu hadiste Deccal'in
tek gözlü olacağına işaret edilmiş fakat hangi gözünün kör hangisinin açık
olacağına temas edilmemiştir. Diğer hadis kitaplarında bu mes'eleye temas eden
hadislerin biribirleri ile çelişkili oldukları görülmektedir. Sahih-i
Müslim'in bir rivayetinde Deccal'in sağ gözünün kör ve üzüm tanesi gibi dışa
fırlamış olduğu [Müslim, filen] bir
rivayetinde sol gözünün kör[Müslim, filen] ( başka bir rivayetinde de gözünün
silik olduğu [Müslim, filen] bildirilmektedir.
Görüldüğü gibi bunlar birbirleri ile çelişkilidir.
Aynî, bu rivayetler
arasındaki çelişkiyi izale için şöyle demektedir: "Deccal'in bir gözü
tamamıyla kör, öbürü de sakattır. Dolayısıyla her iki göz için de kör demek
sahihtir. Çünkü " = a'ver"
kelimesi aslında kusurlu manasınadır."
Hz. Nebi (s.a.v.);
"Rabbiniz tek gözlü değildir" buyurarak hem Allah'ın noksan
sıfatlardan münezzeh olduğuna işaret buyurmuş, hem de Deccal'in ilahlık
iddiasını ibtal etmiştir. Çünkü Allah mükemmeldir, yaratıklara benzemez,
noksan sıfatlardan münezzehtir. Deccal tek gözlülüğü ile hem kusurludur, hem
beşere benzemektedir; hem de kusurlarından kurtulabilecek bir güce de sahip değildir.
O halde bu derece aciz bir varlığın kalkıp da tanrılık iddiasında bulunması
çok abestir. Buna rağmen insanlar arasında ona inanan, peşinden gidenler
olacaktır. Onun için bütün Nebiler ümmetlerini ona karşı uyarmışlardır.
Deccal'e inanılmasına sebep bir takım harikulade şeyler göstermesi ve uğradığı
yerlerden süratle geçmesidir. Onu gören zayıf iradeli ve zayıf akıllılar
yaptıklarına kanacaklar, noksanları konusunda düşünmelerine zaman bırakmadan
Dec-cal orayı terkedecektir. Kadı Iyaz'ın belirttiğine göre Deccal birisini
öldürecek sonra tekrar çürütecektir. Dinlen şahıs onu tasdik edeceği yerde yalanlayacak
ve "Senin şerrin konusunda basiretim arttı" diyecektir.
Hadis-i şerifte ayrıca
Deccal'in bir alameti olarak iki gözü arasında ;'kâfir" yazılı olacağı ve
bunun (okumayı bilsin bilmesin) tüm müslü-manlar tarafından okunacağı
bildirilmektedir.
Kadı îyaz bu yazının
gerçekten olacak mı, yoksa onun küfrüne delalet eden bir alamet mi olduğu
konusunda ihtilaf edildiğini söyler. Kuvvetli görüşe göre bu gerçek bir yazıdır
ve harfleri ayrı ayrı değil bitişik olarak cafir şeklindedir. Nevevi'de yazının
gerçek olduğunu söyleyenlerdendir.