NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
ابْنُ
مُعَاذٍ
حَدَّثَنَا
أَبِي
حَدَّثَنَا
شُعْبَةُ
عَنْ سَعْدِ
بْنِ إِبْرَاهِيمَ
عَنْ
مُحَمَّدِ
بْنِ الْمُنْكَدِرِ
قَالَ
رَأَيْتُ
جَابِرَ بْنَ
عَبْدِ
اللَّهِ
يَحْلِفُ
بِاللَّهِ
أَنَّ ابْنَ صَائِدٍ
الدَّجَّالُ
فَقُلْتُ
تَحْلِفُ بِاللَّهِ
فَقَالَ
إِنِّي
سَمِعْتُ
عُمَرَ يَحْلِفُ
عَلَى ذَلِكَ
عِنْدَ
رَسُولِ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ فَلَمْ
يُنْكِرْهُ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
Muhammed b. Münkedir
dedi ki:
Cabir b. Abdullah'ı, İbn
Said'in Deccal olduğuna yemin ederken gördüm. Kendisine:
Allah'a yemin mi
ediyorsun?! dedim.
Ben Ömer (r.a)'i
Rasûlullah (s.a.v.)'in yanında böyle yemin ederken işittim. Rasûlullah da onu
inkar etmedi, dedi.
İzah:
Buhari, İ'tisâm;
Müslim, fiten
4329... no'lu hadiste
İbn Sayyad hakkında geniş bilgi verilmişti Buradaki haberlerden birincisinde
İbn. Ömer (r.anhuma), İbn Sayyad'ın Deccal olduğundan emin olduğunu
söylemiştir. İkincisinde belirtildiğine göre de Cabir b. Abdullah, îbn Sayyad'ın
Deccal olduğuna yemin etmiş, Muhammed b. Münkedir'in bunu yadırgaması üzerine
de iddiasını, Hz. Ömer'in aynı konuda yemin edip Hz. Nebiin men etmemesi ile
te'yit eriştir.
ibn Sayyad kıssasında,
Hz. Ömer'in onu öldürmek istemesi üzerine Rasûlullah'ın mani olduğunu ve
"şayet o Deccal ise öldüremezsin değilse öldürmen fayda vermez"
buyurduğunu biliyoruz. Buna göre Hz. Peygamber (a.s) İbn Sayyad'ın Deccal
olduğundan emin değildi. Durum böyle olunca nasıl olur da Hz. Ömer İbn
Sayyad'ın Deccal olduğuna yemin edebilir ve Rasûlullah bunu engellemez?
Sindî, Buhari
haşiyesinde bu soruya iki şekilde cevap vermiştir:
a) Hz. Nebiin, Hz.
Ömer'in sözüne karşük susması, İbn Sayyad'ın Deccal olduğuna delalet etmez.
b) Rasûlullah'ın îbn
Sayyad'ın Deccal olduğu hususundaki şüphesi, bilahare izale edilmiş ve
kendisine onun Deccal olduğu bildirilmişti. Hz. Ömer'in yemini bundan sonra
olmuştur.
Bu cevaplardan ikincisi
daha uygun gibidir. Çünkü Hz. Nebiin yanlış birşey duyunca susması olağan bir
hadise değildir.
İbn Sayyad'ın Deccal
olduğu kabul edilirse, onun, geleceği Rasûlullah tarafından bildirilen otuz
Deccal'den birisi olduğunu söylemek gerekir. Çünkü kıyamet alameti olarak çıkıp
Hz. İsa tarafından öldürülecek olan büyük Deccal'in özellikleri İbn Sayyad'ta
yoktur.
İmam Nevevi, bazı
alimlerin bu hadisle istidlal ederek, zan üzere yemin etmenin cevazına kail
olduklarını söylemiştir. Nevevi'nin bu nakline göre bir kısım alimlere göre
yemin edebilmek için kesin bilgi şart değildir. Kişinin doğru olduğunu
zannettiği bir konuda yemin etmesi caizdir. Bu konu ile ilgili olarak Kitabü'l
- eyman ve'n-nüzur bahsine bakılabilir.
Nevevi devamla,
Beyhaki'den naklen insanların İbn Sayyad konusunda ihtilaf ettiklerini söyler
ve bu ihtilafları nakleder. Beyhakî îbn sayyad'ın Deccal olmadığı
görüşündedir.