NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
الْعَلَاءِ
حَدَّثَنَا
حَفْصٌ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ الْعَزِيزِ
بْنُ عُمَرَ
بْنِ عَبْدِ
الْعَزِيزِ
حَدَّثَنِي
بَعْضُ
الْوَفْدِ
الَّذِينَ
قُدِمُوا
عَلَى أَبِي
قَالَ قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
أَيُّمَا
طَبِيبٍ
تَطَبَّبَ
عَلَى قَوْمٍ
لَا يُعْرَفُ
لَهُ
تَطَبُّبٌ
قَبْلَ
ذَلِكَ
فَأَعْنَتَ
فَهُوَ
ضَامِنٌ قَالَ
عَبْدُ
الْعَزِيزِ
أَمَا
إِنَّهُ
لَيْسَ
بِالنَّعْتِ
إِنَّمَا
هُوَ قَطْعُ
الْعُرُوقِ
وَالْبَطُّ
وَالْكَيُّ
Abdûl-Aziz b. Ömer b.
Abdil-Azîz şöyle dedi:
Babama gelen heyetlerden
birisi, Rasûlullah (s.a.v)'in şöyle buyurduğunu söyledi:
"Daha önceden
tabiplik yaptığı bilinmeyen birisi bir kavme doktorluk yapmaya kalkar da
hastaya zarar verirse damindir."
Abdül-Aziz: "Ama
dikkat edilmeli ki o, tedaviyi tarifle değildir. O ancak damarları kesmek,
yarayı yarmak ve yakmaktır" dedi.
İzah:
Hadis-i Şerifler, ehil
olmadığı halde hastaları tedaviye kalkıp onlara zarar veren kişinin verdiği
zarardan sorumlu olduğuna delâlet etmektedir.
Hattâbi, birisini
tedavi ederken hasta’nın ölümüne sebep olması halinde diyet’in gerekli
olduğunda ihtilâf olmadığını söyler. Ancak bir kasıt olmadığı için kısas icab
etmez. Zira tedavi yapan kişi bunu zorla yapmamış olmalı hastanın izni ile
tedaviye yeltenmiş olmalıdır.
İkinci rivayet’in
sonundaki Abdül-Aziz'in sözlerinden de anlaşıldığı gibi yukarıda açıklanan
hüküm, câhil olduğu halde hastayı tedaviye yeltenen kişinin ilâcı eliyle
içirerek, yarayı yararak veya yakarak tedaviye kalkışması halindedir. Böyle
olmayıp da, hastaya bir ilâç kullanmasını, veya bir yarayı tedavi için bir
yöntemi tavsiye etse hasta da zarar görse sorumluluk olmaz.
Avnü'I-Ma'bûd
müellifinin Alkamî'den naklettiğine göre haddi zatına ehil olduğu halde, tedavi
esnasındaki bir hatası yüzünden hastanın zarar görmesine sebep olan tabibe
sorumluluk yoktur. Şüphesiz bu, kasdi olmayan yada ihmale dayanmayan kusurdur.
İnsan hayatı fevkalâde
önemlidir. O yüzden dinimiz hayata zararı önleyecek tedbirleri almıştır. Bu
kabilden olmak üzere, câhil tabibin faaliyetten men edilmesi gerektiğine
hükmetmiştir.