NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الْوَهَّابِ
بْنُ نَجْدَةَ
حَدَّثَنَا
بَقِيَّةُ ح و
حَدَّثَنَا مُوسَى
بْنُ
مَرْوَانَ
الرَّقِّيُّ
وَكَثِيرُ
بْنُ
عُبَيْدٍ
الْمَذْحِجِيُّ
قَالَا
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ حَرْبٍ
الْمَعْنَى
عَنْ
مُحَمَّدِ
بْنِ زِيَادٍ
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
أَبِي قَيْسٍ
عَنْ
عَائِشَةَ
قَالَتْ قُلْتُ
يَا رَسُولَ
اللَّهِ
ذَرَارِيُّ
الْمُؤْمِنِينَ
فَقَالَ هُمْ
مِنْ
آبَائِهِمْ
فَقُلْتُ يَا
رَسُولَ
اللَّهِ
بِلَا عَمَلٍ
قَالَ
اللَّهُ
أَعْلَمُ
بِمَا
كَانُوا عَامِلِينَ
قُلْتُ يَا
رَسُولَ
اللَّهِ فَذَرَارِيُّ
الْمُشْرِكِينَ
قَالَ مِنْ
آبَائِهِمْ
قُلْتُ بِلَا
عَمَلٍ قَالَ
اللَّهُ
أَعْلَمُ بِمَا
كَانُوا
عَامِلِينَ
Aişe (r.a.)'den (rivayet
edilmiştir): Dedi ki:
Ben (Hz. Peygambere):
"Ey Allah'ın rasulü mü'minlerin çocukları (nın âhiretteki durumu nedir;
onlar cennetlik midirler yoksa cehennemlik midirler)? diye sordum da:
"Onlar
babalarındandır" buyurdu.
"Ey Allah'ın rasulü
amelsiz olarak mı (babalarıyla birlikte cennete ya da cehenneme
gidecekler)?" dedim.
"Allah onların
(dünyada yaşadıkları takdirde) nasıl amel edeceklerini en iyi bilendir"
buyurdu. Bunun üzerine:
"Ey Allah'ın
rasulü, müşrik çocuklarının âhiretteki durumu nedir)?" dedim.
"Onlar
babalarındandır" cevabını verdi.
"Amelsiz oldukları
halde mi?" dedim.
"Allah onların
(dünyada yaşadıkları takdirde) nasıl amel edeceklerini en iyi bilendir"
buyurdu.
İzah:
Buhari, kader; cenaiz; Müslim,
kader; Nesai, cenaiz; Muvatta, cenaiz; Ahmed b. Hanbel, II, 244. 253, 259,
2fi8. 315, 347, 393. 262,471.481.518; V, 73,410.
Hattabi (r.a.)'in
açıklamasına göre (4711) numara hadis-i şerifte Nebi s.a.v., müşrik çocuklarının
âhiretteki durumunu Allah'dan başka kimsenin bilemediğini söylemek istememiş
ve bu hususta kendisine yöneltilen soruya da cevap vermekten de kaçınmamıştır.
Bilakis Hz. Nebi bu
sözleriyle; "Allah küçükken ölen kafir çocukları, babalan gibi
cehennemliktirler. Çünkü Allah, yaşadıkları takdirde babaları gibi amel
edeceklerini bildiğinden onları cehennemine koyacaktır" demek istemiştir.
Hattabi (r.a.) bu sözleriyle müşrik çocuklarının babaları gibi cehennemlik
olduklarını ve bu hadis-i şerifin bunu ifade ettiğini, söylemek istemiş, sonra
sözlerine devam ederek 4712 numaralı hadis-i şerifin de bu manayı te'yid
ettiğini ifade etmiştir.
İmam-ı Nevevi'nin
açıklamasına göre: İslam ulemasının çoğunluğu müslüman çocuklarının cennetlik
olduklarına ve orada ebediyyen çocuk olarak kalacaklarına hükmetmişlerse de,
bazıları Hz. Aişe'nin rivayet ettiği: "Bir çocuk öldü de ben Ne mutlu
ona, cennet serçelerinden bir serçe, dedim. Bunun üzerine Rasûlullah (s.a.v.):
Bilmez misin ki Allah cennetle cehennemi yaratmış, ona da buna da girecek kimseler
yaratmıştır, buyurdu" mealindeki 4713 numaralı hadise bakarak bu konuda
hiçbir hüküm vermeden susmayı tercih etmişlerdir. Kurtubi ile İbn Ebi Zeyd de
bu görüştedirler. Ancak Nebi çocuklarının cennetlik olduklarında ittifak
vardır.
Müşrik çocuklarının
babaları gibi cehenneme gideceklerini kabul edenlere göre. Hz. Nebi’in, Hz.
Aişe'yi ölen çocukların cennetlik olduğunu söylemesini nehyetmekten maksadı,
Hz. Aişe'nin sözünün yanlış olduğunu ifade etmek değil, ona bu hususta sağlam
bir delile dayanmadan konuşmakta acele etmesinin doğru olmadığını ihtar
etmektir.
Bu görüşte olanların
diğer bir delilleri de Abdullah İbn Ahmed'in, Müsned üzerine yazdığı
"Ziyâdât" isimli eserinde Hz. Ali'den merfu’ olarak rivayet ettiği
Nebiin: "Müslüman çocukları cennette, müşrik çocukları da
cehennemdedir" buyurup sonra: "Onlar ki inandılar, zürriyetleri de
imanda kendilerine uydu...." (Tûr (2), 21) mealindeki âyeti okuduğunu
ifade eden hadis-i şeriftir. [Bk. el-Askalani İbn el-Hacer, Fethu'l-Bârî bi
Şerhi'l-Buhârî, III, Bk. el-Askalani İbnu'l-Hacer, Fethu'l-Bari, III.
489-490..]
İbn Hacer
el-Askalânî'nin açıklamasına göre İslam uleması müşrik çocuklarının âhiretteki
durumları hakkında ihtilâf etmişlerdir. Bu mevzudaki görüşleri şu şekilde
özetlemek mümkündür:
1- Bu çocukların durumu
Allah'ın iradesine bağlıdır. İsterse onları cehenneme atar, isterse cennetine
koyar. İki Hammad (…b. Seleme ve … ebi Süleyman) ile İbnü'l-Mubarek ve îshak bu
görüştedirler. Beyhaki, İmam-ı Şafii'nin de bu görüşte olduğunu söylemiştir.
Delilleri ise mevzuumuzu teşkil eden hadiste geçen: "Allah onlrın nasıl
amel edeceğini en iyi bilendir" mealindeki hadistir. (Cebriyeciler de bu
görüştedir).
2- Babalarının durumuna
tabidirler. Binaenaleyh müslümanların çocukları, cennetlik, kafirlerin çocukları
da cehennemliktir. Haricilerden "Erakiyye" kolu bu görüştedir.
Delilleri ise; "Rabbim yeryüzünde kafirlerden tek bir kişi
bırakma"[Nuh 26] ayet-i kelimesidir.
Fakat bu ayetin sadece
Nuh aleyhisselamın kavmine ait olduğu, Hz. Nuh, kavminin kalanlarından
hiçbirinin kendisine iman etmeyeceğine dair vahy aldığı için çoluk çocuk ayrımı
yapmadan, böyle kavminden kendine tabi olmayanların tümüne beddua ettiği
gerekçesiyle bu görüş tenkid edilmiştir. "Onlar
babalarındandır."[Bk. Ahmed b. Hanbel, V. 410.] hadisi ise harbilerin
çocukları hakkında olduğundan bu hadis-i şerifle de Ezrakiyye'nin görüşünü
destekleyen bir mana yoktur.
3- Onlar cennet ile
cehennem arasında bir yerde kalırlar.
4- Cennet ehline hizmet
ederler. Gerçekten Ebu Davud et-Tayalisî bu mealde bir hadis rivayet etmişse de
bu hadis zayıftır.
5- Toprak olup
giderler. Sumame İbn Eşres bu görüştedir.
6- Cehennemdedirler.
Kadı Iyaz bu görüşün İmam-ı Ahmed'e ait olduğunu söylemişse de, İbn-i Teymiye,
Kadı Iyaz'i tenkid ederek bu görüşün İmam-t Ahmed'e ait olmayıp, onun bazı
arkadaşlarına ait olduğunu söylemiştir. (Bu görüşte olanların delili ise 4717
numaralı hadis-i şeriftir)
7- Onlar önlerinde
yakılan bir ateşe atlamakla imtihan edilirler. Ateşe atlayanları ateş yakmaz. Cennete
giderler. Atlamayanlar da cehennemlik olurlar.
Bezzar'ın Enes ve Ebu
Said'den Taberânî'nin de Muaz İbn Cebel'den rivayet ettiği bir hadis-i şerif bu
görüşü teyid etmektedir.
"Her ne kadar
ahirette imtihan yoktur" diyerek bu görüşü tenkid edenler olmuşsa da
kendilerine: "Sizin dediğiniz husus cennete ya da cehenneme girmiş
olanlar için geçerlidir, girmemiş olanlar için değil" diye cevap
verilmiştir.
Nitekim;
"Baldırların açıldığı ve secdeye davet edildikleri gün (secde)
edemezler." (Kalem (68), 42) ayeti de buna delalet eder.[487]
8- Cennetliktirler.
(Delilleri ise İsra suresinin onbeşinci âyetidir) İmam-ı Ebu Hanife de
müşriklerin çocukları hakkında bir şey diyemeyip tevakkuf etmiştir. Delili ise
4713 numaralı hadis-i şeriftir. İbn Ha-cer'in açıklamasına göre , en sıhhatli
görüş onların da cennetlik olduğunu kabul eden görüştür.[Bk. Aliyyül-Kari,
Mirkatü'l-Mefatih. I, 129.]