NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
الْقَعْنَبِيُّ
عَنْ مَالِكٍ عَنْ
أَبِي
الزِّنَادِ
عَنْ
الْأَعْرَجِ
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ
أَنَّ
رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ كُلَّ
ابْنِ آدَمَ
تَأْكُلُ
الْأَرْضُ
إِلَّا
عَجْبَ
الذَّنَبِ
مِنْهُ
خُلِقَ
وَفِيهِ يُرَكَّبُ
Ebu Hureyre'den (rivayet
edildiğine göre) Rasûlullah (s.a.v.) (şöyle) buyurmuştur:
"Toprak, kuyruk
kemiği hariç olmak üzere) her insanı tamamen yiyecektir. (İnsan) kuyruk
kemiğinden yaratılmıştır, (kıyamet gününde yine) ondan yaratılacaktır."
İzah:
Buharî, tefsir, sure;
Müslim, fiten; Nesâi, cenâiz; İbn Mâce, zühd; Muvatta, cenâiz; Ahmed b. Hanbel,
II, 322, 428, 499;III, 28.
Hadis-i şerifte, her
insanın kuyruk kemiğinden başka bütün vücudunun çürüyüp toprak olacağı, bir
başka tabirle toprak tarafından yeneceği, bu çürümeden ancak
"acb-üz-zeneb'Menen kuyruk kemiğinin kurtulacağı, kıyamet gününde
insanların tekrar bu kemikten yaratılacağı, ifade edilmektedir. Ancak İmam-i
Nevevi'nin de belirttiği gibi Nebiler bu değişmez kanuna tabi değillerdir.
Çünkü onların vücudunu toprak yiyemez.
İbn Abdil Berr,
şehidlerin vücudunun da çürümeyeceğini söylemiştir.
Tîbî'ye göre metinde
geçen; "acb-üz-zeneb çürümez ve onu toprak yemez" sözünden maksat
"acbüz-zeneb insanın diğer organları gibi kısa zamanda çürümez, uzun süre
varlığını korur, ondan sonra çürür" demektir. "Hiç çürümez"
demek değildir.
Bu açıklamalardan
anlaşılıyor ki; Nebilerden ve şehidlerden başka bütün insanların vücudu çürüyüp
toprak olmak suretiyle aslına döner. Toprak onu yer. Bilâhere zamanı gelince
tekrar topraktan yaratılacaktır.