NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُوسَى بْنُ
إِسْمَعِيلَ
حَدَّثَنَا
حَمَّادٌ
عَنْ
مُحَمَّدِ
بْنِ عَمْرٍو
عَنْ أَبِي
سَلَمَةَ
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ
أَنَّ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
رَأَى
رَجُلًا
يَتْبَعُ
حَمَامَةً
فَقَالَ
شَيْطَانٌ
يَتْبَعُ
شَيْطَانَةً
Ebu Hureyre (r.a.)'den
(rivayet edildiğine göre)
Rasûlullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem) güvercin peşinde dolaşan bir adam görmüş de:
"(Bu adam) şeytan
kovalayan bir şeytandır" buyurmuştur.
İzah:
İbn Mâce, edeb. Ayrıca
bu hadis’in Aişe r.anha hadisi, Osman ve Enes r.a. hadisleri de İbn-i Mace edeb
bahsinde 3764, 3765, 3766 ve 3767 nolarda geçmektedir. Ki Aişe validemiz’den
gelen isnad sahihtir.
Hamam: Güvercin cinsi
demektir.
Hamâme: İse bir
güvercin anlamına gelir, hem erkek hem de dişi güvercin için kullanılır.
İmam Nevevî'nifı
açıklamasına göre, yumurtasını alarak kuluçkaya yatırmak, kendilerini
seyrederek, üzüntüyü dağıtmak, postacılıkta kullanmak gibi maksatlarla,
güvercin beslemekte bir sakınca yoksa da uçurmak için güvercin beslemek
mekruhtur. Kumar için beslemekse kesinlikle haramdır. Bu maksatla güvercin
taşıyan kimsenin şahitliği de reddedilir.
İşte hadis-i şerifte
güvercine "şeytan" denilmesinin sebebi insanı böylesi zararlı
işlerle meşgul edip, onu esas vazifesinden ahkoymasmdandır. Onun peşinde gezen
kimseye "şeytan" denilmes ise kendini onun arkadaşlığına kaptırıp
aslî vazifelerini unutmasındandır.
Güvercin peşinde gezen
kimsenin şahitliğinin reddedilmesi, gözleriyle sürekli olarak güvercinleri
takib ettiği için çoğu zaman gözünün önünde cereyan eden hâdiseleri göremeyişi
ile açıklanabilir.