NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
إِسْحَقُ
بْنُ
إِبْرَاهِيمَ
أَبُو النَّضْرِ
الدِّمَشْقِيُّ
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
شُعَيْبٍ
قَالَ
أَخْبَرَنِي
أَبُو
سَعِيدٍ
الْفِلَسْطِينِيُّ
عَبْدُ الرَّحْمَنِ
بْنُ
حَسَّانَ
عَنْ
الْحَارِثِ
بْنِ
مُسْلِمٍ
أَنَّهُ
أَخْبَرَهُ
عَنْ أَبِيهِ
مُسْلِمِ
بْنِ الْحَارِثِ
التَّمِيمِيِّ
عَنْ رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ أَنَّهُ
أَسَرَّ
إِلَيْهِ
فَقَالَ
إِذَا انْصَرَفْتَ
مِنْ صَلَاةِ
الْمَغْرِبِ
فَقُلْ
اللَّهُمَّ
أَجِرْنِي
مِنْ
النَّارِ سَبْعَ
مَرَّاتٍ
فَإِنَّكَ
إِذَا قُلْتَ
ذَلِكَ ثُمَّ
مِتَّ فِي
لَيْلَتِكَ
كُتِبَ لَكَ
جِوَارٌ
مِنْهَا
وَإِذَا
صَلَّيْتَ
الصُّبْحَ
فَقُلْ كَذَلِكَ
فَإِنَّكَ
إِنْ مِتَّ
فِي يَوْمِكَ
كُتِبَ لَكَ
جِوَارٌ
مِنْهَا
أَخْبَرَنِي
أَبُو
سَعِيدٍ عَنْ
الْحَارِثِ
أَنَّهُ قَالَ
أَسَرَّهَا
إِلَيْنَا
رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَنَحْنُ
نَخُصُّ بِهَا
إِخْوَانَنَا
Müslim b. el-Haris
et-Temimi'den (rivayet edildiğine göre)
Rasûlullah (s.a.v.)
kendisine gizlice şöyle demiştir:
Akşam namazını
kıldığında yedi defa
"Allahümme ecirnî
minnennâri = (Ey Allahim beni cehennemden kurtar)" diye dua et. Eğer bu
duayı okuduktan sonra o gecede ölecek olursan senin için (cehennemden) kurtuluş
(beratı) yazılır. Sabah namazını kılınca da aynı duayı oku. Çünkü eğer sen
(sabah namazından sonra aynı duayı okuduktan sonra) ölecek olursan o gün
(akşama kadar) senin için kurtuluş (beratı) yazılır.
(Muhammed ibn Şuayb dedi
ki:) Ebu Said'in bana bildirdiğine göre el-Haris şöyle demiştir: Rasûlullah
(s.a.v.) bu duayı bize gizlice söyledi. Biz de bunu sadece (çevremizde bulunan)
kardeşlerimize söyleriz.
İzah:
Bu hadisin ravilerinden
el-Haris b. Müslim ile Müslim b.
el-Haris'in hangisinin sahabi olduğu
belli değildir. Bu konuda ihtilaf vardır. Aynı şekilde hangisinin
tabiûndan olduğu da belli değildir.
Buhârî ile Ebu Hâtem,
Ebu Zür'a, Tirmizî ve daha pek çok hadis âlimi, Müslim b. el-Haris'in sahabi
olduğunu söylemişlerdir. Darekutnî O'nun kimliği meçhul bir kimse olduğunu
söylemiştir. Hafız Münzirî ise bu hadis hakkında sükût etmiştir.
Hadis-i şerif söz
konusu duayı akşam ve sabah namazlarından sonra okumanın faziletinin büyük
olduğunu ifade etmektedir.
Hz. Nebiin bu duayı
gizlice öğretmesinin hikmeti, onu başkalarından saklamak için değil, onun
öneminin iyice kavranması, kafalara ve gönüllere iyice yerleşmesi içindir.
Çünkü bir sır havası içinde gizlice ve fısıltı ile söylenen sözlerin kalpler
üzerindeki etkisi daha çok, bu sözlere
gösterilen alaka ve dikkat da daha fazla olur.