NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
الْحَسَنُ
بْنُ عَلِيٍّ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الْمَلِكِ
بْنُ
إِبْرَاهِيمَ
الْجُدِّيُّ
حَدَّثَنَا
سَعِيدُ بْنُ
خَالِدٍ
الْخُزَاعِيُّ
قَالَ
حَدَّثَنِي
عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
الْمُفَضَّلِ
حَدَّثَنَا
عُبَيْدُ
اللَّهِ بْنُ
أَبِي
رَافِعٍ عَنْ
عَلِيِّ بْنِ
أَبِي
طَالِبٍ
رَضِيَ اللَّهُ
عَنْهُ قَالَ
أَبُو دَاوُد
رَفَعَهُ
الْحَسَنُ بْنُ
عَلِيٍّ
قَالَ
يُجْزِئُ
عَنْ
الْجَمَاعَةِ
إِذَا
مَرُّوا أَنْ
يُسَلِّمَ
أَحَدُهُمْ وَيُجْزِئُ
عَنْ
الْجُلُوسِ
أَنْ يَرُدَّ أَحَدُهُمْ
Hz. Ali b. Ebi Talib'in
oğlu el-Hasen'den (rivayet edildiğine göre) Rasûlullah (s.a.v.) şöyle
buyurmuştur:
"(Bir topluluğa)
uğrayan bir cemaatin yerine içlerinden birinin selâm vermesi yeterlidir ve
oturanlardan birisinin de (kendilerine verilen) selamı (hepsi adına) alması
yeterlidir."
İzah:
Bilindiği gibi selâm
vermek sünnet-i kifâyedir.Binaenaleyh bir cemaat içerisinde bir kışı selam
verecek olursa hepsi adına bu sünneti yerine getirmiş olur. Fakat hepsinin
birden selam vermesi daha faziletlidir.Selam almak ise farz-ı kifâyedir.
Hadis-i şerifte oturan
bir cemaat adına, içlerinden birinin selâm almasının yeterli olmasından
bahsedilmesi, ayakta olan bir cemaat adına içlerinden birinin selâm almasının
yeterli olmayacağı anlamına gelmez.
Hadis-i şerifte oturan
bir cemaatten bahsedilmesi, bu hükmün sadece oturan cemaat için geçerli
olduğundan değildir. Ancak kendilerine selâm verilen ve selâm alma durumunda
kalan kimselerin genellikle oturan kimseler olduğundandır.
Bir başka ifadeyle
buradaki "oturur olma" kaydı, kayd-ı ihtirazı değil, kayd-ı
ekseridir.
Bu hadisin senedinde
bulunan Said b. Halid, hadis âlimleri tarafından cerh edilmiştir.