SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

EDEB BAHSİ

<< 5273 >>

NUMARALI HADİS-İ ŞERİF:

 

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى بْنِ فَارِسٍ حَدَّثَنَا أَبُو قُتَيْبَةَ سَلْمُ بْنُ قُتَيْبَةَ عَنْ دَاوُدَ بْنِ أَبِي صَالِحٍ الْمَدَنِيِّ عَنْ نَافِعٍ عَنْ ابْنِ عُمَرَ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَهَى أَنْ يَمْشِيَ يَعْنِي الرَّجُلَ بَيْنَ الْمَرْأَتَيْنِ

 

Hz. İbn Ömer'den (rivayet edildiğine göre)

 

Nebi (s.a.v.) bir erkeğin (kendisine nikâh düşen) iki kadın arasında yürümesini yasaklamıştır.

 

 

İzah:

Bir erkeğin kendisine nikah düşen yabancı bir kadınla birlikte yollarda gezip dolaşması asla caiz de­ğildir. Çünkü Yüce Allah Kur'an-i Kerim'inde: "Ey Muhammedi Mü'min erkeklere söyle, gözlerini zinadan korusunlar"[Nur 30] "Ey Muhammed! mü'min kadınlara söyle gözlerini zinadan sakınsınlar...”[Nur 31] buyurmuştur.

 

Kendisine nikâh düşen bir kadınla gezip dolaşan bir erkeğin o kadına bakıp, onunla konuşup hatta gülüşmesi ise kaçınılmaz bir olaydır. Çünkü göz herşeyi kalbe ulaştıran en büyük kapıdır.

 

Bu sebeple insan göz yoluyla bir çok günahlara düşer. Çünkü bakış te­bessüme, tebessüm selama, selam konuşmaya, konuşma anlaşmaya, an­laşma da gayr-i meşru bir şekilde bir araya gelmeye vesile olabilir. Nitekim bir hadisi şerifte: "Adem oğluna zinadan nasibi yazılmıştır. Bu­na kesinlikle erişecektir. Gözlerin zinası bakmak, kulakların zinası da dinlemek, dilin zinası konuşmak elin zinası tutmak, ayağın zinası da yürümektir" Duyurulmuştur.[Buharî, istizan, kader, kader; Ebu Davud, nikah]

 

Bir erkeğin kendine nikah düşen bir kadınla gezip dolaşmasından do­ğacak önemli sakıncalardan biri de başkalarının onun hakkında kötü zan-da bulunmalarına yol açmaktır. Nitekim "başkalarının itham etmeleri­ne sebep olacak yerlerden kaçınınız" hadis-i şerifi de bu gerçeği ifa­de etmektedir. Ayrıca yabancı kadınlarla gezmek haya duygusunu ve mü­rüvveti yitirmeye de sebep olur.

 

Mevzumuzu teşkil eden (5273) nolu hadis zayıftır. Çünkü ravilerinden Davud b. Ebi Salih güvenilir bir ravi değildir. Buhari ve İbn Hıbbân gibi hadis âlimleri onun güvenilmez bir kimse olduğunu söylemişlerdir.