DEVAM: 2- Rasulullah
(sallallahu aleyhi ve sellem)'eYaIan Uydurmanın Ağır Vebal Olduğu Babı
وحدثني
زهير بن حرب.
حدثنا
إسماعيل،
يعني ابن علية،
عن عبدالعزيز
بن صهيب، عن
أنس بن مالك؛ أنه
قال: إنه ليمنعني
أن أحدثكم
حديثا كثيرا -
أن رسول الله
صلى الله عليه
وسلم قال: "من
تعمد علي كذبا
فليتبوأ
مقعده من
النار".
.
[:-3-:] (2 / 2) Bana Züheyr b. Harb'da rivayet etti. (Dediki:)
Bize İsmaîl yanî İbni Uleyye, Abdulazîz b. Suhayb'dan o da Enes b. Malik'den naklen rivayet etti ki, Enes; Sizlere çok
hadîs rivayet etmeme Resulullah (Sallallahu aleyhi ve sellem)'in şu hadîsi
cidden mani' olmaktadır.
Her kim kasdî olarak
benim üzerimden bir yalan uydurursa hemen Cehennem'deki yerine hazır olsun.» buyurdular; demiştir.
Diğer tahric: Kütüb-i
Sirte arasında) yalnız Müslim rivayet etmiştir. ve Tuhfetu'l-fşraf, 1002
NEVEVİ ŞERHİ : (SENED)
Müslim'in
"bize İsmail -yani İbn Uleyye- tahdis etti" ifadesinde
"yani" demesinin sebebi naklettiği rivayette "İbn Uleyye"
bulunmadığından kendisi "yani" lafzını eklemiştir. Mukaddimedeki
fasıllarda buna dair açıklamalar geçmiş ve bundan maksadın ne olduğunu orada
açıklamış idik. "Uleyye" İsmail'in annesidir. Babası, İbrahim b. Sehm
b. Miksem el-Esedi'dir. Esed nispeti Huzeyme'nin Esed kolunadır. Onların
azatlısıdır. İsmail'in kendisi Basralı'dır, aslı da Kufe'dendir. Künyesi Ebu
Bişr' dir.
Şu'be
dedi ki: İsmail b. Uleyye, fukahanın reyhanı, muhaddislerin efendisidir.
Muhammed b. Sa'd dedi ki: Uleyye, İsmail'in annesidir. O da Şeyban oğullarının
azatlısı Hassan kızı Uleyye olup, aklı başında, dirayetli bir kadın imiş. Salih
el-Murri ve ondan başka Basra'nın ileri gelenleri ile fukahasından olan
kimseler onun evine gider, o da onların bulunduğu yere çıkar, onlarla konuşur,
onlara soru sorardı.
İsmail
b. Uleyye ile ilgili hususlardan birisini de Hatib Bağdadi şöylece sözkonusu
etmektedir: İsmail b. Uleyye'den İbn Cureyc ve Musa b. Sehl el-Vişa hadis
nakletmiş bulunmaktadır. Bu ikisinin vefatları arasında 129 yıl vardır. 127 yıl
olduğu da söylenmiştir.
(Hatib
devamla) dedi ki: Yine İbn Uleyye'den, İbrahim b. Tahman hadis nakletmiştir.
Onun vefatı ile el-Vişa'nın vefatı arasında ise 120 yıl vardır. 125 yıl olduğu
da söylenmiştir. İbn Uleyye' den Şu'be de hadis rivayet etmiştir. Onun vefatı
ile el-Vişa'nın vefatı arasında ise 118 yıl vardır. Yine İbn Uleyye'den,
Abdullah b. Vehb de hadis rivayet etmiştir. Onun vefatı ile el-Vişa'nın vefatı
arasında ise 81 yıl vardır. el-Vişa ise 298 yılı Zülkade ayının cumaya rastIayan
birinci günü vefat etmiştir.