SAHİH-İ MÜSLİM

Bablar Konular Numaralar  

NAMAZ BAHSİ

<< 407 >>

NUMARALI HADİS-İ ŞERİF:

 

69 - (407) حدثنا محمد بن عبدالله بن نمير. حدثنا روح وعبدالله بن نافع. ح وحدثنا إسحاق بن إبراهيم (واللفظ له) قال:

 أخبرنا روح عن مالك بن أنس، عن عبدالله بن أبي بكر، عن أبيه، عن عمرو بن سليم. أخبرني أبو حميد الساعدي؛ أنهم قالوا: يا رسول الله! كيف نصلي عليك؟ قال "قولوا: اللهم! صل على محمد وعلى أزواجه وذريته. كما صليت على آل إبراهيم. وبارك على محمد وعلى أزواجه وذريته. كما باركت على آل إبراهيم. إنك حميد مجيد".

 

{69}

Bize Muhammed b. Abdillâh b. Nümeyr rivayet etti. (Dediki): Bize Ravh ile Abdullah b. Nâfi' rivayet ettiler. H.

Bize İshâk b. İbrahim de rivayet etti. Lâfız onundur. Dediki: Bize Ravh, Mâlik b. Enes'den, o da Abdullah b. Ebî Bekr'den, o da Babasından, o da Amr b. Süleym'den naklen haber verdi. Demiş ki: Bana Ebu Humeyd-i Saidî haber verdi, ki: Ashab Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) 'e:

 

Yâ Resulallah, sana nasıl salâvât getireceğiz? demişler. Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):

 

«Yâ Rabb! Muhammed'e ve onun zevcelerile zürriyetine, Âl-i İbrahim'e ihsan buyurduğun salât gibi salât eyle! Muhammed'e ve onun zevceleriyle zürriyetine, Âli İbrahim'e ihsan buyurduğun bereket gibi bereket ihsan eyle! Çünkü sen Hamîd'sin, Mecîd'sin; deyin.» buyurmuşlar.

 

 

İzah:

Bu hadîsi Buhârî: «Kitâbu'l-Enbiyâ» île Kitâbu'd-Deavât da, Ebu Dâvud, Nesaî ve ibn-i Mâce «Kitâbu's-Salât» da muhtelif râvilerden tahrîc etmişlerdir.

 

Hadîs-i Şerîf, hüküm i'tibâriyle yukarikiler gibidir. Yalnız bunda «Âli Muhammed» (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) zikredilmemiş; onun yerine Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in zevceleriyle zürriyetine dua edilmesi emir buyurulmuştur.

 

Buradaki rivayetlerin hiç birinde Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'e rahmet okumaktan bahsedilmemiştir. Kâadî Iyâz'ın beyânına göre, bâzı garîb rivayetlerde bu da vardır. Mesele ulemâ arasında ihtilaflıdır.

 

Bir çoklarına göre Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) 'e rahmet okunmaz. İbni Abdilberr bu kavli tercih etmiştir. Bazıları ona rahmet okumanın caiz olduğuna kaildirler, ki Ebu Muhammed îbni Ebî Zeyd'in mezhebi de budur.

 

Rahmet okunmaz, diyenlerin delili, Nebi (Sallallahu A leyhi ve Sellem) 'in salâvâtı öğretirken rahmeti zikretmemesidir.