NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
123 - (737) وحدثنا
أبو بكر بن
أبي شيبة وأبو
كريب. قالا: حدثنا
عبدالله بن
نمير. ح
وحدثنا ابن
نمير. حدثنا
أبي. حدثنا
هشام عن أبيه،
عن عائشة.
قالت:
كان رسول
الله صلى الله
عليه وسلم
يصلي من الليل
ثلاث عشرة
ركعة. يوتر من
ذلك بخمس. لا
يجلس في شيء
إلا في آخرها.
{123}
Bize, Ebû Bekir b. Ebî
Şeybe ile Ebû Kureyb rivayet ettiler. Dedilerki: Bize, Abdullah b. Nümeyr
rivayet etti, H.
Bize İbni Nümeyr de
rivayet etti. (Dediki): Bize, babam rivayet etti. (Dediki): Bize, Hişâm,
babasından, o da Âişe'den naklen rivayet etti. Şöyle demiş:
«Resûlullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem), geceleyin onüç rek'ât namaz kılar; bunların beşi İle vitir
yapar; sonlarından başka hiç bir yerde oturmazdı.»
(737) وحدثنا
أبو بكر بن
أبي شيبة.
حدثنا عبدة بن
سليمان. ح
وحدثناه أبو
كريب. حدثنا
وكيع وأبو أسامة.
كلهم عن هشام،
بهذا الإسناد.
{….}
Bize, Ebû Bekr b. Ebî
Şeybe rivayet etti. (Dediki): Bize, Abde-tü'bnü Süleyman rivayet etti. H.
Bize, bu hadîsi Ebû Kureyb
de rivayet etti. (Dediki): Bize Vekî' ile Ebû Usâme rivayet ettiler. Bu
râvîlerin hepsi Hişâm'dan bu îsnâdla rivâyetde bulunmuşlardır.
124 - (737) وحدثنا
قتيبة بن
سعيد. حدثنا
ليث عن يزيد
بن أبي حبيب،
عن عراك بن
مالك، عن
عروة؛ أن
عائشة أخبرته؛
أن رسول الله
صلى الله عليه
وسلم:
كان يصلي
ثلاث عشرة
ركعة، بركعتي
الفجر.
{124}
Bize, Kuteybetü'bnü Saîd
rivayet etti. (Dediki): Bize, Leys, Yezîd b. Ebî Habîb'den, o da Irak b.
Mâlik'den, o da Urve'den naklen rivayet etti. Urveye de Âişe haber vermiş ki,
ResûluIIah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem) sabah namazının iki rek'ât sünneti ile birlikde (geceleyin)
onüç rek'ât namaz kılarmış.
İzah:
Bu hadîsi Buhâri «Gece
namazının keyfiyyeti.» babında; Ebû Dâvûd ile Nesâî de «Namaz» bahsinde
muhtelif râvîlerden tahrîc etmişlerdir.
Hadisin buradaki
rivayetinde Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in vitr namazını bir
selâmla beş rek'ât olarak kıldığı, diğer rivayetinde gece namazının her iki
rek'âtında selâm verdiği, başka bir rivayetinde gece namazını dörder dörder
kıldığı, sonunda bunlara üç rek'ât daha ilâve ettiği; bir başka rivâyetde sekiz
rek'ât kılarak bir rek'âtla vitr yaptığı, bir rivâyetde de on rek'ât kılarak
bir rek'âtla vitir yaptığı bildirilmektedir.
Nevevî diyor ki: «Bütün
bunlar vitir namazının bir rek'âta da, onüç rek'âta da münhasır olmadığına
delildirler. Mezkûr iki aded ile onların arasında zikredilen sayıların hepsine
göre ve keza bütün rek'âtları bir selâmla gece namazı kılmak caizdir. Bunlar
cevazı beyân için vârid olmuşlardır. Yoksa efdal olan her iki rek'âtda bir
selâm vermekdir. Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in meşhur olan fiil
ve emri, gece namazını ikişer rek'ât kılmakdır.