SAHİH-İ MÜSLİM

Bablar Konular Numaralar  

YOLCU NAMAZI BAHSİ

<< 816 >>

NUMARALI HADİS-İ ŞERİF:

 

268 - (816) وحدثنا أبو بكر بن أبي شيبة. حدثنا وكيع عن إسماعيل، عن قيس. قال: قال عبدالله بن مسعود. ح وحدثنا ابن نمير. حدثنا أبي ومحمد بن بشر. قالا: حدثنا إسماعيل عن قيس. قال:

 سمعت عبدالله بن مسعود يقول: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم "لا حسد إلا في اثنتين: رجل آتاه الله مالا، فسلطه على هلكته في الحق. ورجل آتاه الله حكمة، فهو يقضي بها ويعلمها".

 

[ش (على هلكته) أي إنفاقه في الطاعات].

 

{268}

Bize Ebû Bekir b. Ebî Şeybe rivayet etti. (Dediki): Bize Vekî', İsmail'den, o da Kays'den naklen; rivayet etti. demişkî: Abdullah b. Mes'ûd söyledi. H.

Bize ibni Numeyr de rivayet etti. (Dediki): Bize babam'Ia, Muhammed b. Bişr rivayet ettiler. Dedilerki: Bize İsmail, Kays'dan rivayet etti. Demişki: Ben Abdullah b. Mes'ûd'u şöyle derken şittim. Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):

 

«Hasedlik ancak iki sey'de caizdir.

 

(Birincisi); Allah, kendisine mal verip de, o malı hak uğurunda sarf etmeye muvaffak kıldığı kimse;

 

(ikincisi) : Allah, kendisine hikmet verip de, o hikmet mucibince hükmeden ve onu başkasına da öğreten kimsedir.»  buyurdular.

 

 

Diğer tahric: Buharî ilîm, Temennî, Tevhîd, Zekat, Ahkam ve i'tisam; Nesaî İlim; İbni Mace Zühd

 

 

AÇIKLAMA:

 

Hadîsi şerifin muhtelif rivayetlerinde zikri geçen «hased» den murad: gıpta'dir. Çünkü hasedin hakikati, bir kimsenin dîn kardeşinde gördüğü bir nimetin ondan alınarak; kendisine verilmesini istemesidir. Bu sebeple hasedlik, kötü bir hasletdir. Gıpta ise: Başkasında gördüğü bir nimeti, ondan alınmasını istemeden kendine temenni etmesidir. Gıpta makbul bir hasletdir.

 

Bazıları hasedi: «Nimetin verilen kimseden gitmesini temenni etmekdir.» diye tarîf ederler.

 

«Hased: Bir nimeti kendine temenni etmekdir.» diyenler de vardır.

 

Aynî: «Doğrusu kelimenin bütün bu manalara şamil olmasıdır.» diyor. Hadîsden murad: bu iki şey'den başka makbul gıpta yokdur- demekdir.

 

Hikmet'den murad: Kur'an-ı Kerîm'dir. Netekim hadîsin Ebu Hureyre rivayetinde:

 

«Hased ancak iki şeyde caizdir. (Biri) : Allah'ın kendisine Kur'an öğrettiği kimsedir ki, onu gece gündüz okur. (Diğeri) :

 

Allah'ın kendisine mal verdiği kimsedir. O da, onu infak eder.» buyurulmuşdur.

 

Hasılı bu rivayetlerde sebebi zikir, müsebbebi kasd kablîinden gıptaya hased denilmişdir.

 

Hikmet: Eşyayı, şeriatın beyan ettiği şekilde bilmekdir. Bu lafız ilmî kemaî'e işaretdir. îlmî kemal dahî, amelî kemal'e götürür. Ve bu iki kemal ile fazilet hasîl olur. Fazilet de ya dahili ya haricîdir. Dahilî fazletlerin esası ilim, haricî faziletlerin temeli ise maldır. Sonra faziletler biri tam, diğeri ondan da üstün yani etem olmak üzere iki nev'îdir.

 

Hattabî diyorki: «Bu hadîsin manası : îlme ve öğrenmeye, keza mal tesaddukuna teşvîkdir.»