NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
266 - (1280) حدثنا
يحيى بن أيوب
قتيبة بن سعيد
بن حجر. قالوا:
حدثنا
إسماعيل. ح
وحدثنا يحيى
بن يحيى (واللفظ
له) قال:
أخبرنا
إسماعيل بن
جعفر عن محمد
بن أبي حرملة،
عن كريب، مولى
ابن عباس، عن
أسامة بن زيد.
قال:
ردفت
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم من
عرفات. فلما
بلغ رسول الله
صلى الله عليه
وسلم الشعب
الأيسر، الذي
دون
المزدلفة،
أناخ فبال. ثم
جاء فصببت عليه
الوضوء. فتوضأ
وضوءا خفيفا.
ثم قلت: الصلاة.
يا رسول الله !
فقال : "الصلاة
أمامك" فركب
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم حتى أتى
المزدلفة.
فصلى. ثم ردف
الفضل رسول
الله صلى الله
عليه وسلم
غداة جمع.
[ش
(الوضوء)
هوالماء الذي
يتوضأ به.
(الصلاة)
بالنصب، على
الإغراء].
{266}
Bize Yahya b. Eyyûb ile
Kuteybetü'bnu Saîd ve İbni Hucr rivayet ettiler. (Dedilerki): Bize İsmail
rivayet etti. H.
Biıe Yahya b. Yahya da
rivayet etti. Lâfız onundur. (Dediki): Bize İsmail b. Ca'fer, Muhammed b. Ebî
Harmele'den, o da İbni Abbâs'ın azatlısı Kureyb'den, o da Usâmetü'bnü Zeyd'den
naklen haber verdi. Usâme şöyle demiş :
-Arafâttan (çekilirken)
Rcsûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in terkisine bindim. Rcsûlullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Müzdelife yakınındaki sola giden dağ yoluna
varınca devesini çökertti de küçük abdest bozdu. Sonra geldi. Ben, kendisine
abdest suyu döktüm. Hafif bir abdest aldı. Sonra :
— (Haydi) namaza yâ
Resûlallah! dedim. O:
— Namaz ilerde
kılınacaktır! buyurdu.
Müteakiben Rcsûlullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem) hayvanına binerek Müzdelife'ye geldi ve namazı
(orada) kıldı. Sonra Müzdelife sabahı Rcsûlullah (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem)'in terkisine Fadl bindi.»
İzah:
Bu hadîsi Buhari «Hacc»
ve «Abdest- bahislerinde; Ebû Dâvûd ile Nesâî «Hacc» bahsinde tahrîc
etmişlerdir.
Şi'b: Dağ yolu,
demektir.
Burada ondan murâd:
Hacıların geldiği malûm yoldur.
Rcsûlullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem)'in aldığı hafif abdestten murâd ne olduğu ulemâ arasında
ihtilaflıdır.
Bâzılarına göre
âdetinden az su kullanmıştır.
Bir takımları bundan,
abdestin lügat mânâsını anlamış ve «bâzı âzâsını yıkamıştır.» Demişlerse de bu
kavil ihtimâlden uzaktır.
Hz. Usâme'nin su
dökmesi ve akabinde:
Hafif abdesti
taharetlenmek mânâsına alanlar da olmuştur.
Bittabi bu daha
garîbdir.
«Haydi namaza yâ
Resûlallah!» demesi, onun abdest aldığına delildir. Zîrâ abdest almamış olsa
Usâme'nin onu namaza davet etmesine imkân yoktur.
Bâzıları Rcsûlullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in hafif abdest almasını Müzdelife'ye hareket
için acele ettiğine hamleylemişlerdir.
Resulullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem) :' «Namaz ilerde kılınacaktır.» sözüyle, namaz yerinin
Müzdelife olduğuna işaret buyurmuştur.