NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
37 - (1660) وحدثنا
أبو بكر بن
أبي شيبة.
حدثنا ابن
نمير. ح وحدثنا
محمد بن
عبدالله بن
نمير. حدثنا
أبي. حدثنا
فضيل بن
غزوان. قال:
سمعت
عبدالرحمن بن
أبي نعم.
حدثني أبو
هريرة. قال: قال
أبو القاسم
صلى الله عليه
وسلم (من قذف
مملوكه
بالزنى يقام
عليه الحد يوم
القيامة. إلا أن
يكون كما قال).
{37}
Bize Ebû Bekir b. Ebî Şeybe
rivayet etti. (Dediki): Bize İbni Numeyr rivayet etti. H.
Bize Muhammed b.
Abdillah b. Numeyr rivayet etti. (Dediki): Bize babam rivayet etti. (Dediki):
Bize Fudayl b. Gazvân rivayet etti. (Dediki): Abdurrahmân b. Ebî. Nu'm'u
dinledim. (Dediki): Bana Ebû Hureyre rivayet etti, (Dediki): Ebu'l-Kaasim
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
«Her kim memlûküne zina
isnadında bulunursa, ona kıyamet gününde had vurulacaktır. Meğer ki, dediği
gibi ola!» buyurdular.
(1660) - وحدثناه
أبو كريب.
حدثنا وكيع. ح
وحدثني زهير
بن حرب. حدثنا
إسحاق بن يوسف
الأزرق. كلاهما
عن فضيل بن
غزوان، بهذا
الإسناد. وفي
حديثهما: سمعت
أبا القاسم
صلى الله عليه
وسلم، نبي
التوبة.
[ش (نبي
التوبة) قال
القاضي: وسمي
بذلك لأنه بعث
- صلى الله
عليه وسلم -
بقبول التوبة
بالقول والاعتقاد.
وقال: ويحتمل أن
يكون المراد
بالتوبة
الإيمان
والرجوع من الكفر
إلى الإسلام.
وأصل التوبة
الرجوع].
{…}
Bize bu hadisi Ebû
Kureyb de rivayet etti. (Dediki): Bize Veki' rivayet etti. H.
Bana Züheyr b. Harb dahî
rivayet etti. (Dediki): Bize İshâk b. Yusuf El-Ezrak rivayet etti. Her iki râvi
Fudayl b. Gazvân'dan bu isnâdla rivayette bulunmuşlardır. İkisinin hadisinde de
«Tevbenin Nebii Ebu'l-Kaasim (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'den işittim.»
ibaresi vardır.
İzah:
Bu hadîsi Buhâri «Kitâbu'l-hudûd»da;
Ebû Dâvud «Edeb»de; Tirmizî «Birr»de; Nesaî de «Recim» bahsinde muhtelif
râvilerden tahrîc etmişlerdir.
Hadîs-i şerif, köleye
zina isnadında bulunan kimseye dünyada had vurulmayacağına delildir.
El-Mühelleb'in beyanına göre hür bir kimse bir köleye zina isnadında bulunursa
kendisine had vurulmıyacağına bütün ulema ittifak etmişlerdir. Delilleri bu
hadîstir.
İmam Şafiî ile İmam
Mâlik: «Bir kimse birini köle zannederek ona zina isnadında bulunur da sonra o
kimsenin hür olduğu anlaşılırsa kendisine had vurulur.» demişlerdir.
İbnü'l-Münzir: «Ümmü
veled bir cariyeye zina isnadında bulunan kimse hakkında ulema ihtilâf
etmişlerdir. İbni Ömer‘e göre o kimseye had vurmak vacib olur. İmam Mâlik'in
kavli de budur. Şafiî'nin kavli de bu olmak gerekir. Hasen'den had lazım
gelmediği rivayet olunmuştur.» diyor.
Köle birisine zina
isnadında bulunursa cumhura göre cezası, hürrün yarısıdır. Bu hususta köle ile
câriye müsavidir. Ömer b. Abdilâzîz, Zührî, Evzâî ve Zahirîler kölelere de
hürler gibi seksen dayak vurulacağına kail olmuşlardır.
Hadîsin ikinci
rivayetinde Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'e «tevbenin Nebii.»
denilmiştir. Kaadî İyâd diyor ki: «Ona bu ismin verilmesi, ümmetinin sözle ve
i'tikadla yaptıkları tevbenin kabul edileceğini bildirdiği içindir. Bizden
önceki milletlerin tevbesi kendilerin öldürmekle olurdu. Mamafih tevbeden murâd
îman yahut küfürden İslâm'a dönüş de olabilir; zîra tevbenin aslı dönüştür.»