NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
147 - (2043) حدثنا
يحيى بن يحيى
التميمي
وعبدالله بن
عون الهلالي
(قال يحيى:
أخبرنا. وقال
ابن عون: حدثنا).
إبراهيم بن
سعد عن أبيه،
عن عبدالله بن
جعفر. قال:
رأيت
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم يأكل
القثاء
بالرطب.
[ش
(القثاء) قال
الفيومي:
فعال، وهمزته
أصلية. وكسر
القاف أكثر من
ضمها. وهو اسم
لما يسميه الناس
الخيار
والعجور
والفقوس.
الواحدة
قثاءة].
{147}
Bize Yahya b. Yahya
Et-Temîmî ile Abdullah b. Avn El-Hilâlî rivayet ettiler. (Yahya Ahberenâ İbni
Avn ise haddesena tâbirini kullandılar.) (İbni Avn Dediki): Bize İbrahim b.
Sa'd, babasından, o da Abdullah b. Ca'fer'den naklen rivayet etti. (Şöyle
demiş):
Ben Resûlullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'i acurla hurma yerken gördüm.
İzah:
Bu hadîsi Buhari, Ebû
Dâvud, Tirmizî ve îbni Mâce «Kitâbu'l-Et'ime»'de muhtelif râvilerden tahrîc
etmişlerdir.
Taberâni'nin «El-Evsât»
adlı eserinde Abdullah b. Ca'fer'den rivayet ettiği bir hadîste: «Resûlullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in sağ elinde acur, sol elinde hurma gördüm. Bir
ondan yiyordu, bir bundan.» denilmektedir. Mezkûr hadîs hurma ile acuru nasıl
yediğini bildirmekte ise de çok zayıftır. Hz. Âişe'den rivayet edilen bir
hadîste de Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in karpuzu hurma ile, acuru
da tuzla yediği bildiriliyorsa da, bu hadîs dahi zayıftır. Hadîsin bir
rivayetinde :
«Birinin sıcaklığı,
diğerinin soğukluğunu kırar.» denilerek bunları beraberce yemenin hikmetine
işaret buyurulmuştur. Hadîs-i şerîf acurla hurmayı ve herhangi iki yiyeceği
beraber yemenin câiz olduğuna delildir. Muhtelif yemekleri bir arada yemenin
caiz olduğu hususunda ulemâ arasında ihtilâf yoktur. Gerçi selefden bazılarının
bunu kerih gördüğü rivayet olunmuşsa da, bu kerahet dinî bir maslahat olmadan
boş yere çok ve çeşit yemek yemeyi âdet haline getirmeye hamledilmiştir.