NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
75 - (2100) حدثنا
يحيى بن يحيى.
قال: قرأت على
مالك، عن ابن
شهاب، عن عباد
بن تميم، عن
عمه؛
أنه
رأى رسول الله
صلى الله عليه
وسلم مستلقيا
في المسجد،
واضعا إحدى
رجليه على
الأخرى.
{75}
Bize Yahya b. Yahya
rivayet etti. (Dediki): Mâlik'e İbni Şihab'dan dinlediğim, onun da Abbâd h.
Temim'den, onun da amcasından naklen rivayet etliği şu hadîsi okudum.
Abbâd'ın amcası
Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'ı mescidde sırtüstü yatarak bir
ayağını diğerinin üzerine koyduğunu görmüş.
76 - (2100) حدثنا
يحيى بن يحيى
وأبو بكر بن
أبي شيبة وابن
نمير وزهير بن
حرب وإسحاق
ابن إبراهيم.
كلهم عن ابن
عيينة. ح
وحدثني أبو
الطاهر
وحرملة. قالا:
أخبرنا ابن
وهب. أخبرني
يونس. ح
وحدثنا إسحاق
بن إبراهيم
وعبد بن حميد.
قالا: أخبرنا
عبدالرزاق. أخبرنا
معمر. كلهم عن
الزهري، بهذا
الإسناد، مثله.
{76}
Bize Yahya b. Yahya ile
Ebu Bekr b. Ebî Şeybe, İbni Numeyr, Züheyr b. Harb ve İshâk b. İbrahim hep
birden İbni Uyeyne'den rivayet ettiler. H.
Bana Ebû't-Tâhir ile
Harınele de rivayet ettiler. (Dedilerki): Bize İbni Vehb haber verdi. (Dediki): Bana Yûnus haber verdi. H.
Bize İshâk b. İbrahim
ile Abd b. Humeyd dahî rivayet ettiler. (Dedilerki): Bize Abdürrezzak haber
verdi. (Dediki): Bize Ma'mer haber verdi. Bu râvilerin hepsi Zührî'den, bu
isnadla bu hadîsin mislini rivayet etmişlerdir.
İzah:
Bu hadîsi Buhari
«Namaz», «Libâs» ve «İsti'zan» bahislerinde; Ebû Dâvud «Kitâb'ul-Edeb»'de;
Tirmizî «İsti'zan» bahsinde; Nesâi «Kitâbu's-Salât'da muhtelif râvilerden
tahrîc etmişlerdir.
Tirmizi: Bu hadîs hasen
sahihtir» demiştir, Hattâbi diyorki: «Hadîs-i şerif bu fiilin caiz olduğunu
göstermektedir. Bu babda vârid olan nehiy bu hadisle neshedilmiştir.»
İbni Battâl dahî yüzde
yüz neshe kail olanlardandır. Bu işi Hz. Ömer'le Hz. Osman'ın da yapmış
olmaları nesh iddiasını kuvvetlendirmektedir. Mamafih bundan evvelki hadîste
gördüğümüz vecihle Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in mescidde bu şekil
uzanıp yatması nesh için değil de, ihtiyaç veya câiz olduğunu beyan gibi bir
sebepten dolayı da olabilir.
Hadîs-i şerif mescidde
dayanmak ve uzanıp yatmak gibi çeşitli istirahatların caiz olduğuna delildir.
Bundan yalnız yüzükoyun yatmak müstesnadır. Çünkü Nebi (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem) bundan men etmiş :
«Bu Allah'ın gazab ettiği
bir yatıştır.» buyurmuştur.